Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 29 iunie 2020

Discuțiile pe marginea negocierilor din cadrul OCDE privind impozitarea digitală au fost reluate săptămâna aceasta prin intermediul unei scrisori trimise de miniștrii de Finanțe ai Italiei, Franței, Spaniei și Marii Britanii către secretarul Trezoreriei Statelor Unite, Steven Mnuchin.

Radio CECCAR FM

Franța, Italia, Spania și Marea Britanie susțin o abordare etapizată în legătură cu impozitul digital

Discuțiile pe marginea negocierilor din cadrul OCDE privind impozitarea digitală au fost reluate săptămâna aceasta prin intermediul unei scrisori trimise de miniștrii de Finanțe ai Italiei, Franței, Spaniei și Marii Britanii către secretarul Trezoreriei Statelor Unite, Steven Mnuchin. Miniștrii „sunt de părere că o abordare etapizată, concentrată inițial pe serviciile digitale automatizate, ar facilita considerabil sarcina de a obține o soluție bazată pe consens și ar face mai plauzibilă perspectiva încheierii unui acord politic în acest an”. Aceștia subliniază faptul că o asemenea abordare etapizată ar „deschide calea către posibile soluții de tranziție care pot fi discutate cu Statele Unite, în special în ceea ce privește impozitul național existent sau viitor privind serviciile digitale”. La 24 iunie, Pascal Saint-Amans (Directorul Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OCDE) a sigurat că discuțiile nu au fost întrerupte și că, odată cu încheierea alegerilor prezidențiale din SUA, negocierile ar putea deveni mai facile.

Termenele-limită pentru DAC 6 și TVA pentru comerțul electronic au fost amânate

La 24 iunie, Consiliul UE a adoptat oficial amendamentul la Directiva privind cooperarea administrativă în domeniul fiscalității care amână anumite limite de timp pentru completarea și schimbul de informații ca urmare a pandemiei de COVID-19. Statele membre au opțiunea de a amâna până la 6 luni:

  • schimburile automate de informații privind conturile financiare ai căror beneficiari sunt rezidenți fiscali într-un alt stat membru;
  • angajamentele de planificare fiscală transfrontalieră raportabile.

În aceeași zi, Coreperul (Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană) a ajuns la un acord în ceea ce privește amânarea cu șase luni a implementării regimului TVA aplicabil companiilor online (1 iulie 2021 în loc de 1 ianuarie 2021). Amânarea ar trebui să fie adoptată de Consiliu odată ce textul deciziei va fi revizuit din punct de vedere legal și lingvistic.

Comisia se opune solicitării Italiei de a aplica taxarea inversă a TVA pentru furnizarea atipică de personal

În 22 iunie, Comisia Europeană a emis o comunicare către Consiliu prin care se opune unei solicitări din partea Italiei pentru o derogare de la Articolul 193 al Directivei Counsiliului 2006/112/CE („Directiva TVA”). Scopul derogării solicitate de Italia este de a plasa responsabilitatea plății TVA către autoritățile fiscale în sarcina persoanei impozabile care beneficiază de furnizarea de bunuri (așa-numitul mecanism de taxare inversă) în loc de persoana care le furnizează. Solicitarea se limita la contractele care implică furnizarea atipică de personal, însemnând furnizarea de servicii desfășurate prin intermediul contractelor de aprovizionare, subcontractare, contracte de încredințare a unor consorții sau a altor companii asociate, caracterizată de o utilizare predominantă a forței de muncă la spațiul comercial al clientului, utilizând bunurile de capital deținute de client sau, în orice caz, atribuite acestuia. Scopul derogării solicitate este acela de a lupta împotriva fraudei în materie de TVA. Cu toate acestea, Comisia a remarcat că Italiei i-au fost deja aprobate două măsuri speciale de natură generală pentru a combate frauda în materie de TVA: mecanismul de divizare a plății pentru furnizarea de bunuri și servicii către autoritățile publice, companiile controlate de autoritățile publice și companiile listate pe bursa de valori care sunt incluse în indicele FTSE MIB și facturarea electronică generală obligatorie. Comisia este de părere că o altă măsură specială precum cea solicitată ar presupune o dezarmonizare accentuată a sistemului TVA al Italiei față de sistemul TVA european comun stabilit de Directiva TVA.

Cadrul general temporar pentru măsuri de ajutor de stat: Comisia aprobă scheme fiscale în valoare de 7,6 miliarde de euro pentru Italia

În 26 iunie, Comisia Europeană a aprobat patru scheme fiscale pentru Italia în valoare de 7,6 miliarde de euro pentru a sprijini companiile și lucrătorii independenți afectați de pandemia de COVID-19. Măsurile au fost aprobate conform Cadrului general temporar pentru măsuri de ajutor de stat adoptat de Comisie pentru a diminua impactul economic al epidemiei de COVID-19. Cele patru măsuri adoptate în Italia includ:

  • O exonerare fiscală parțială a taxei regionale pe activitățile de producție (IRAP) pentru companiile și lucrătorii independenți cu venituri care nu depășesc 250 de milioane de euro în 2019 și care activează în toate sectoarele, cu unele excepții (cum ar fi băncile și instituțiile financiare).
  • O scutire de la plata impozitului municipal (IMU) aferent proprietăților turistice utilizate pentru operațiunile comerciale, inclusiv SPA-urile și stațiunile de pe litoral;
  • Credite fiscale pentru a sprijini adaptarea proceselor de producție și a locurilor de muncă la noile norme sanitare;
  • Credite fiscale pentru anumite companii și lucrători independenți în funcție de nivelul veniturilor pentru chirii și contracte de leasing aferente proprietăților nerezidențiale și contractelor de leasing comercial pentru perioada martie-iunie 2020.

Comisia Europeană a concluzionat că măsurile sunt necesare, adecvate și proporționale pentru a remedia o perturbare severă în economia unui stat membru, în concordanță cu Articolul 107(3)(b) din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene și condițiile stabilite în Cadrul general temporar.

Coreper este de acord să actualizeze accizele la alcool ale UE

În data de 24 iunie, ambasadorii statelor membre ale UE (Coreper) și-au confirmat acordul de a actualiza Directiva 92/83/EEC privind accizele la alcool și băuturile alcoolice în interiorul UE. Regulile actualizate privind structurile accizelor vor îmbunătăți mediul de afaceri și vor reduce costurile pentru micii producători de alcool. Potrivit soluției de compromis, statele membre vor putea transpune directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2021.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending