Rețele sociale

ECONOMIE

50% dintre companiile participante la un sondaj al AmCham estimează că vor încheia anul cu scăderea veniturilor

Aproximativ 50% dintre companiile participante la sondajul realizat de Camera de Comerț Americană în România – AmCham privind calitatea climatului investițional românesc, ediția 2020, se așteaptă să încheie anul financiar 2020 cu scăderi ale veniturilor, ale numărului de angajați precum și ale investițiilor, spre deosebire de anul 2019, pentru care doar 10% au indicat scăderi ale acestor indicatori.

Radio CECCAR FM

Aproximativ 50% dintre companiile participante la sondajul realizat de Camera de Comerț Americană în România – AmCham privind calitatea climatului investițional românesc, ediția 2020, se așteaptă să încheie anul financiar 2020 cu scăderi ale veniturilor, ale numărului de angajați precum și ale investițiilor, spre deosebire de anul 2019, pentru care doar 10% au indicat scăderi ale acestor indicatori, informează Mediafax. Comparativ cu anul precedent, răspunsurile la întrebările ce au vizat avantajele competitive ale țării noastre, cele mai apreciate condiții de piață și estimarea rezultatelor pentru 2020 indică o depreciere a încrederii în mediul investițional asigurat de România și în consecință așteptări rezervate în ce privește evoluția afacerilor, informează Mediafax. „Anul 2020 este unul atipic din punct de vedere economic, din cauza pandemiei COVID-19. În mod explicabil, rezultatele sondajului reflectă această nouă realitate, proiecțiile companiilor din România asupra veniturilor, a numărului de angajați și a planurilor de investiții fiind toate în diminuare semnificativă față de anul anterior. În acest context plin de provocări, dar și de oportunități, AmCham Romania lansează un apel la acțiune imediată, în vederea redresării economice și insănătoșirii mediului de afaceri și investițional post-pandemie. Salutăm în acest sens Planul de relansare economică anunțat de Guvernul României, însumând investiții de aproape 100 miliarde euro pentru următorii 10 ani. În același timp, România trebuie să profite din plin de noile oportunități de finanțare europeană nerambursabile, oferite prin programul Next Generation EU, acționând rapid, strategic și cu viziune pentru viitor”, a declarat Ionuț Simion, președintele AmCham Romania.

Calitatea infrastructurii digitale conduce detașat topul celor mai apreciate condiții de piață oferite de România, singura care a primit calificativul foarte bine din partea a 20% dintre respondenți, urmată de calitatea capitalului uman, considerată foarte bună de 8% dintre respondenți și bună de 45% și de nivelul de impozitare a companiilor care se situează pe același nivel de apreciere ca în ediția de anul trecut. În mixul avantajelor competitive care rămân relevante pentru Romania în contextul economic actual, a rămas pe primul loc, cu 83%, importanța apartenenței la Uniunea Europeană, în creștere cu 5% față de ediția precedentă.

Cu privire la capitalul uman sondajul relevă o îngrijorare în ceea ce privește disponibilitatea forței de muncă calificate și a potrivirii de competențe necesare pe piața muncii, în contextul în care 60% dintre companii caracterizează situația pieței muncii din industria în care activează ca fiind tenisonată din această perspectivă.

Cu privire la evoluția cifrei de afaceri, doar 18% dintre respondenți estimează o scădere mai mare de 25%, în timp ce 24% anticipează o scădere între 10% și 25%, iar 29% o scădere până în 10%.

„Aș dori să remarc nivelul de relativ optimism care rezultă din răspunsurile privind așteptările de revenire economică post pandemie, în contextul în care 45% dintre participanți consideră cel mai probabil un scenariu de revenire în formă U, deci văd posibilă o recuperare pe termen mediu, iar 11% se așteaptă la o revenire rapidă după șocul pandemic, în formă de V. Totuși, această perspectivă poate deveni realitate doar dacă vor fi implementate măsuri ferme care să redea companiilor încrederea de a investi în continuare în economie, în condițiile în care aproape jumătate au indicat că nu au în plan noi investiții în 2020”, a declarat în intervenția sa Omer Tetik, vice-președinte al AmCham Romania.

În ceea ce privește finanțarea afacerilor, cele mai multe companii se bazează în principal pe fonduri proprii în 2020 și în viitorul apropiat, completate pentru aproximativ o treime dintre respondenți de surse precum împrumuturile bancare sau împrumuturi de la acționari.

Referitor la relansarea economică, membrii AmCham consideră că principalele componente ale acestui proces, în ordinea răspunsurilor cumulate de fiecare, trebuie să fie investițiile în infrastructură (76%), digitalizarea administrației publice, inclusiv a administrației fiscale (73%), reforma sistemului sanitar (53%), creșterea stabilității și predictibilității climatului politic și de reglementare (49%) și o absorbție ridicată a finanțării europene, în special din fondul de relansare economică pentru statele membre (45%). „Cele mai apreciate măsuri adoptate de Guvern pentru susținerea companiilor au fost, pentru membrii AmCham, cele legate de lichiditate și angajați, respectiv bonificația pentru plata impozitului pe profit în avans, accelerarea rambursării de TVA și șomajul tehnic, astfel că salutăm decizia de prelungire a perioadei de aplicare a acestor măsuri care continuă să rămână relevante pe termen scurt și mediu. Concomitent, trebuie demarate fără întârziere proiectele de investiții pentru modernizarea și digitalizarea administrației fiscale care trebuie să țină pasul cu ritmul accelerat al proceselor de digitalizare din mediul privat, pentru a simplifica conformarea voluntară și a îmbunătăți gradul de colectare a veniturilor bugetare”, a declarat Alex Milcev, membru al Consiliului Director al AmCham Romania.

Pentru că multe companii au indicat că fie se așteaptă la un nou val epidemic sau nu au o claritate cu privire la acest fenomen, în plan intern vor permanentiza schimbări operaționale adoptate în acest context precum digitalizarea, intensificată deja pe fondul pandemiei pentru mai mult de 50% dintre participanții la sondaj, odată cu identificarea de noi produse, servicii, piețe, sau reducerea costurilor operaționale.

AmCham România va avansa aceste recomandări și în dialogul cu Guvernul și factorii de decizie relevanți pentru a contribui la adoptarea celor mai potrivite politici publice și măsuri economice de impact pentru o creștere economică sustenabilă, bazată pe crearea de valoare adăugată mare.

Sondajul privind calitatea mediului investițional a fost realizat în perioada 15 mai – 19 iunie; au participat executivi a 131 din totalul celor 450 de companii membre AmCham, cu 60% dintre companii cu cifra de afaceri anuală peste 5 milioane dolari, cele mai multe din industrie – ITC, Sănătate, Automotive, FMCG, Banking & Financial Services, Construcții, Retail, Bunuri de consum, Producție industrială, energie, transporturi, turism, HORECA.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending