Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 11 mai 2020

Comisia Europeană propune amânarea măsurilor fiscale pentru a combate criza cauzate de pandemia de COVID-19

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană propune amânarea măsurilor fiscale pentru a combate criza cauzate de pandemia de COVID-19

La 8 mai a.c., Comisia Europeană a propus amânarea mai multor măsuri fiscale pentru a analiza dificultățile cu care se confruntă multe state membre ca urmare a pandemiei. Comisia a propus amânarea datei de intrare în vigoare a pachetului TVA pentru comerțul electronic la 1 iulie 2021 (data inițială fiind 1 ianuarie 2021), pentru a acorda statelor membre și companiilor mai mult timp pentru a se pregăti pentru aplicarea noilor norme. Comisia a propus, de asemenea, amânarea termenelor limită pentru completarea și schimbul de informații conform Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC). Statele membre vor avea la dispoziție trei luni în plus pentru a face schimb de informații cu privire la conturile financiare ai căror beneficiari sunt rezidenți fiscali într-un alt stat membru. Totodată, statele membre vor avea trei luni în plus la dispoziție pentru a face schimb de informații cu privire la angajamentele de planificare fiscală transfrontalieră. Data la care se va începe aplicarea DAC 6 rămâne 1 iulie 2020, iar angajamentele raportabile care au fost făcute în timpul perioadei de trei luni în care aplicarea directivei a fost amânată trebuie raportate îndată ce perioada de amânare a luat sfârșit. În mod asemănător, informațiile cu privire la conturile financiare care trebuiau transmise conform DAC 2 în timpul acestei perioade vor trebui raportate după ce perioada de amânare s-a încheiat.

Comisia Europeană amână „Pachetul Anti-fraudă fiscală” pentru mijlocul lunii iulie

La 5 mai a.c., Comisia Europeană a publicat un calendar actualizat cu o listă de elemente politice cheie. Această listă include un „pachet Anti-fraudă fiscală” care urmează a fi discutat la 15 iulie 2020. Pachetul ar trebuie să conțină trei măsuri diferite: „Planul de acțiune pentru combaterea evaziunii fiscale și simplificarea impozitării”, o comunicare privind „Buna guvernanță fiscală în cadrul Uniunii Europene și în afara acesteia” și revizuirea Directivei privind schimbul automat de informații (DAC 7).

Belgia exclude din programul de ajutor de stat companiile cu sediul social în paradisuri fiscale

La 6 mai a.c., Comitetul financiar al Camerei reprezentanților Belgiei a aprobat un proiect legislativ care urmează exemplul Danemarcei, al Poloniei și al Franței, condiționând accesul la ajutorul de stat pentru companii în funcție de garanțiile fiscale. Textul proiectului exclude din programul de ajutor de stat toate companiile al căror sediu social, filială, sau cont bancar a fost înregistrat într-un paradis fiscal și cele care desfășoară operațiuni bancare sau tranzacții cu întreprinderi din în paradisuri fiscale. Proiectul de lege face referire la diverse liste existente de țări cu o reputație fiscală suspectă, inclusiv lista neagră a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal.

OCDE amână reforma fiscală internațională

La 4 mai a.c., în timpul unui eveniment online realizat de OCDE, Pascal Saint-Amans (Directorul, Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OECD) a anunțat că ședința plenară a OECD/G20 cu privire la Cadrul Inclusiv privind BEPS (Erodarea bazei impozabile şi transferul profiturilor), care ar fi trebui să aibă loc în perioada 1-2 iulie la Berlin, a fost anulată. Această ședință ar fi trebuit să se încheie cu un acord cu privire la trăsăturile politice principale ale reformei fiscale internaționale. Se preconizează că va avea loc o ședință virtuală simplă pentru a evalua situația. Atât ședința plenară, cât și acordul au fost amânate pentru primă jumătate a lunii octombrie, înainte de ședința miniștrilor de finanțe din G20 din 15-16 octombrie. Pascal Saint-Amans a declarat că natura pachetului care urmează să fie prezentată este încă neclară și că decizia cu privire la anumite aspecte ale reformei ar putea fi amânată pentru anul următor. Se pare că mai multe țări fac presiuni pentru limitarea realocării drepturilor de impozitare exclusiv companiilor digitale conform sumei A (noul drept de impozitare) din Pilonul I, deși SUA și China nu sunt de acord cu această măsură. OCDE speră să publice un raport de evaluare a impactului până la sfârșitul verii, cu toate că mulți dintre membrii Cadrului Inclusiv nu sunt de acord cu publicarea acestora date.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending