Rețele sociale

ECONOMIE

Analiză: București, unul dintre cele mai izolate centre de servicii din Europa de efectele epidemiei

București este unul dintre cele mai izolate centre de servicii din Europa de efectele negative ale epidemiei de COVID-19, potrivit consultanților Colliers International, care au analizat scenarii pentru diverse segmente ale pieței imobiliare.

Radio CECCAR FM

București este unul dintre cele mai izolate centre de servicii din Europa de efectele negative ale epidemiei de COVID-19, potrivit consultanților Colliers International, care au analizat scenarii pentru diverse segmente ale pieței imobiliare, potrivit unui comunicat citat de Agerpres. „Acest lucru se datorează în mare măsură economiei bazate pe servicii IT, științifice și profesionale din Capitală, similară unor mari capitale europene precum Dublin, Paris și Londra”, arată analiza Colliers International.

Totodată, gradul ridicat de integrare a României în ciclurile globale de producție sugerează că „economia va întâmpina presiuni semnificative în perioada următoare, având în vedere tendințele globale”.

„Chiar dacă piața de birouri din București pare să fie un pic mai izolată de problemele care afectează economia globală, acest lucru nu înseamnă că nu am putea vedea o creștere a ratei de neocupare a pieței de birouri sau o presiune suplimentară pe chirii. Cu toate acestea, cifrele sugerează că, în cazul unui scenariu negativ, cel puțin Bucureștiul ar ajunge să sufere mult mai puțin decât alte piețe de birouri sau își va reveni mai repede ulterior”, a declarat Silviu Pop, Head of Research în cadrul Colliers International.

Potrivit analizei, deși mai degrabă relevant pentru economia locală decât pentru piața de birouri, Bucureștiul depinde foarte mult de administrația publică.

Reprezentanții Colliers International susțin că, pe de altă parte, statutul României, de economie destul de mică și destul de deschisă înseamnă că piețele imobiliare nu vor rămâne imune la tendințele globale. Impactul asupra segmentului de logistică va fi probabil mai serios, având în vedere că producția a fost afectată în mod semnificativ de oprirea în ultimele săptămâni a producției din China și, de asemenea, luând în considerare dependența României de sectorul auto, dar totul va depinde de cât de mult va dura această situație.

„China este un furnizor major de piese care sunt apoi utilizate într-o varietate de subsectoare interne, inclusiv producție. Numai anul trecut, România a importat circuite imprimate în valoare de 226 milioane euro din China, jumătate din importurile totale. În consecință, o mare parte a sectorului de producție va simți efectele, după un 2019 temperat. Iar acesta este numai unul dintre canalele de impact asupra economiei românești, cererea mai mică din partea altor parteneri din Franța și Germania urmând să influențeze, de asemenea, companiile locale”, a adăugat Silviu Pop.

Conform analizei Colliers, deși impactul COVID-19 asupra economiei în general și a pieței imobiliare în particular este extrem de incert, o certitudine este că sectoarele de retail și de agrement sunt printre cele mai afectate pe termen scurt.

La nivel global, scenariul cel mai bun ar fi o evoluție neutră a economiei în cursul anului, cu scăderi în trimestrul doi și poate și în trimestrul trei, cu șocuri imobiliare limitate în principal la segmentele hotelier, retail, logistică și producție, care depind de mărfuri non esențiale sau de lanțul de aprovizionare din China.

Într-un scenariu mediu din punctul de vedere al impactului, recuperarea ar fi vizibilă cel mai devreme în primul trimestru din 2021, cu un impact mai amplu asupra piețelor de birouri dependente de companii dintre cele mai expuse (de exemplu, companii aeriene, operatori de turism, organizatori de evenimente, bănci, asiguratori, investitori sau companii de energie).

Totodată, piețele de capital vor înregistra o stagnare a activității, însă companiile care au la bază activități pe termen lung vor continua să facă mișcări pe piețele mai sigure, în special în active din zona de retail, spații industriale și logistice, birouri și rezidențiale. În funcție de scenariu, companiile care aduc valoare adăugată vor opta pentru o abordare precaută, de tipul „așteaptă și vezi ce se întâmplă”, până când prețul, disponibilitatea și costul capitalului devin mai clare. Pentru investitorii transfrontalieri, volatilitatea cursului de schimb prevăzută pentru trimestrul doi și trei din acest an, precum și incapacitatea de a accesa fizic activele vor conduce la o restrângere a activității.

Raportul Colliers International oferă informații bazate în principal pe datele companiei, care pot fi utile în anticiparea tendințelor din sectorul imobiliar. Cu toate acestea, nu există garanție privind acuratețea datelor și nici nu este aplicabilă răspunderea pentru neglijență în legătură cu prognozele, cifrele sau concluziile cuprinse în acest raport, iar acestea nu trebuie să fie folosite ca bază pentru investiții sau pentru alte scopuri.

ECONOMIE

Campanie frauduloasă cu apeluri telefonice în care hackerii se prezintă drept angajați ai DNSC

Radio CECCAR FM

Campania frauduloasă de apeluri telefonice în care atacatorii se prezintă drept angajați ai Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) continuă, avertizează specialiștii instituției, într-o postare pe pagina oficială de Facebook, relatează Agerpres.

„Persoana este contactată de pe un număr de telefon care pare a fi asociat DNSC. În realitate, numărul afișat pe ecranul destinatarului nu este numărul real al apelantului. Pentru a atrage potențiale victime în capcană, atacatorii folosesc o tehnică numită «Spoofing», în care atacatorul folosește tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a apela victima, preluarea informațiilor de contact făcându-se fără acordul instituției sau al persoanei fizice. Este nevoie doar de cunoașterea numărului de telefon sau a detaliilor de contact ale acestora. Astfel, nu se pot bloca astfel de inițiative la nivelul furnizorului de servicii telecom”, susțin experții DNSC. Potrivit acestora, există instrumente online care oferă servicii de tip „spoofing”, de cele mai multe ori în regim de plată pe minut de conversație.

„Însă atacatorii nu depind de aceste servicii și își pot crea propriul instrument de acest fel cu resurse relativ limitate. Este necesară doar ascunderea numărului inițial și înlocuirea lui cu o imagine falsă. Atacatorii se folosesc de această imagine falsă pentru a câștiga încrederea victimei. Atacul începe cu un apel de la o persoană care pretinde că este angajat al Directoratului, folosind nume fictive, precum Alexandru Ionescu, Andrei Popa etc. și afirmă că dorește să ajute victimele să recupereze sumele pierdute. Solicită, apoi, următoarele date personale: nume complet, cod IBAN și ultimele 6 cifre din CNP. În realitate, în spatele apelurilor se află atacatori care impersonalizează angajați DNSC”, atrag atenția specialiștii.

În acest context, DNSC precizează că nu va apela niciodată utilizatorii pentru a le promite oportunitatea de recuperare a sumelor pierdute și nu va cere niciodată utilizatorilor să furnizeze telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri efectuate de instituție. De asemenea, Directoratul recomandă verificarea autenticității apelurilor de la o autoritate sau instituție, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă se solicită date cu caracter sensibil. Potrivit sursei citate, astfel de apeluri trebuie raportate către organizația impersonalizată pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.

De asemenea, în cazul în care au fost furnizate date de card, trebuie sesizată imediat banca, iar dacă o persoană a fost păgubită, aceasta trebuie să depună o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și să notifice DNSC (telefon 1911 sau alerts@dnsc.ro).

„Nu în ultimul rând, este important să contribuiți la răspândirea acestor avertizări și către alți utilizatori, pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes”, notează sursa citată.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului IMM Plus

Radio CECCAR FM

Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 373/2024 Ordinul comun nr. 621/1.227/1.028/129/20.637/2024 al ministrului Finanțelor, al ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, al ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, al ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului IMM Plus pentru componentele IMM România Plus, Agro Plus, IMM Prod Plus, Construct Plus și Innovation Plus.

Obiectivul principal al programului IMM PLUS constă în sprijinirea accesului la lichidități pentru desfășurarea activității curente și finanțarea investițiilor realizate de către întreprinderile mici și mijlocii, inclusiv start-up-uri și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie, de către instituțiile de credit, a căror activitate economică a fost afectată de conflictul armat din Ucraina, precum și încurajarea și stimularea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie și a unităților administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT, care realizează proiecte de investiții în sectorul construcțiilor.

Programul IMM Plus va deveni operațional la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, iar contractele de garantare și acordurile de finanțare aferente programului vor fi emise până la 30 iunie 2024. Plata dobânzilor se efectuează până la data de 31 iulie 2026 inclusiv.

În cadrul componentelor Programului nu sunt eligibile pentru acordarea de garanții activitățile finanțate din sectoarele/domeniile: a) intermedieri financiare, cu excepția activităților auxiliare intermedierilor financiare; b) asigurări, cu excepția activităților agenților și brokerilor de asigurare; c) tranzacții imobiliare, cu excepția activităților de tranzacții imobiliare realizate de către agențiile imobiliare; d) activități de jocuri de noroc și pariuri; e) producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, cu excepția fabricării băuturilor alcoolice nedistilate și a băuturilor pe bază de alcool CAEN 1102, CAEN 1103, CAEN 1104, CAEN 1105 și CAEN 1106; f) substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope; g) activități de închiriere și leasing; h) activități de investigare și protecție, cu excepția activității de protecție și gardă și activității de servicii privind sistemele de securizare.

În cadrul componentei IMM România Plus pot fi finanțate activități din toate sectoarele/domeniile de activitate, cu excepția: a) sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la art. (6); b) sectoarelor/domeniilor eligibile în cadrul componentelor Agro Plus, Rural Plus și codurilor CAEN eligibile în cadrul componentelor IMM Prod Plus, Innovation Plus și Construct Plus.

Achiziția de noi tehnologii/echipamente care îmbunătățesc rezultatele și productivitatea companiei și/sau orice invenție (inclusiv tehnologii/echipamente noi care nu sunt încă pe piață), precum și promovarea exportului, indiferent de domeniul de activitate/cod CAEN eligibil, sunt incluse în cadrul componentei Innovation Plus. Prin cheltuială cu caracter inovator se înțelege orice cheltuială care contribuie la retehnologizarea unui proces, unei activități, creșterea productivității mijloacelor fixe, achiziționate și/sau dezvoltate în interiorul companiei, indiferent de domeniul de activitate, precum și cheltuielile aferente achiziționării sau încorporării unor produse/soluții noi din punctul de vedere al progresului tehnologic, validate prin brevete, patente, mărci, și cheltuielile operaționale accesorii finanțării obiectului de activitate prin programul Innovation Plus.

In cadrul componentei Innovation Plus pot fi finantate activitatile din domeniile/sectoarele de activitate fara a se tine cont de codul CAEN, cu exceptia: a) sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la art. (6); b) sectoarelor/domeniilor eligibile in cadrul componentelor Agro Plus și Rural Plus.

În baza prezentei proceduri de implementare se acordă ajutor de stat sub formă de garanții de stat, în procent de maximum 90% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare aferente creditului garantat, în conformitate cu prevederile secțiunii 2.1 din Cadrul temporar de criză și de tranziție, pentru unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru. Valoarea creditului garantat de stat și/sau procentul de garantare a creditului pot fi ajustate de instituția de credit în vederea încadrării în plafoanele menționate la art. 6 alin. (1) din OUG 18/2024 , după caz.

Pentru creditele/liniile de credit menționate anterior, valoarea maximă a finanțărilor acordate unui beneficiar nu poate depăși 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investiții. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat nu poate depăși 10.000.000 lei. Pentru sectoarele agriculturii primare, pescuitului și acvaculturii, valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat nu poate depăși 5.000.000 lei.

Facilitățile prevăzute se acordă în favoarea unui beneficiar eligibil organizat sub forma unei entități economice. În cazul în care mai multe entități economice distincte formează o singură entitate economică, legăturile dintre respectivele entități se vor evalua în funcție de existența unei influențe dominante sau decisive. Se vor evalua participațiile deținute și elementele care atestă exercitarea efectivă a controlului, prin evaluarea gradului de implicare directă sau indirectă în activitatea economică desfășurată de întreprinderea controlată. În acest caz, se va analiza acea unitate economică considerate întreprindere relevantă, care are calitatea de beneficiar al Programului.

În cazul creditelor de investiții acordate beneficiarilor eligibili, instituțiile de credit pot acorda, la începutul perioadei de creditare, la solicitarea beneficiarilor, o perioadă de grație de maximum 18 luni pentru rambursarea principalului.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Dotarea cu AMEF, obligatorie și la automatele comerciale

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește, printr-un comunicat, că operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale care funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, au obligația de a le dota cu aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) prevăzute la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999, privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform prevederilor art. IV din OG nr. 11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene.

Astfel, începând cu data de 1 octombrie 2024, operatorii economici care nu vor respecta obligația de a asigura dotarea automatelor comerciale cu AMEF în vederea transmiterii datelor fiscale către sistemul informatic al ANAF, vor fi sancționați cu:

▪ amendă de la 8.000 de lei la 10.000 de lei;

▪ confiscarea sumelor nejustificate;

▪ suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu AMEF și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, organului constatator, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 28/1999.

Continuare

Trending