Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Lupta împotriva corupției implică eforturi din partea contabililor: iată cum

Radio CECCAR FM

KEVIN DANCEY | 9 DECEMBRIE 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Corupția cauzează prejudicii. Organizația Națiunilor Unite îi estimează costul anual la 3,6 trilioane USD – aproximativ 5% din PIB la nivel global. Această cifră este de aproape două ori mai mare decât PIB-ul Braziliei.

Consecințele pentru creșterea economică și pentru bunăstarea oamenilor obișnuiți sunt grave – și nicio țară nu este imună. Aceasta este o criză globală, afectând negativ miliarde de oameni. Trebuie să acționăm.

Planul de acțiune anticorupție al G20 (2019-2021) este un bun punct de plecare. Este o declarație adoptată prin consens de către G20, conform căreia măsurile anticorupție sunt esențiale pentru prosperitatea economică de pretutindeni și care oferă îndrumări concrete privind lupta împotriva corupției.

Utilizând Planul G20 drept cadru general, am identificat trei domenii-cheie în care contabilii sunt extrem de bine poziționați pentru a aborda corupția în toate formele sale generalizate.

În primul rând, combaterea spălării banilor. Instituțiile financiare au reprezentat, în general, ținta politicilor pentru combaterea spălării banilor, însă întreprinderile nefinanciare și profesiile, inclusiv profesia contabilă, sunt, de asemenea, implicate.

IFAC susține activitatea Grupei operative pentru acțiuni financiare (Financial Action Task Force – FATF), împreună cu alte organisme naționale și internaționale, inclusiv recomandările FATF de a include contabilii în cadrul general pentru combaterea spălării banilor. Desigur, este nevoie ca implementarea să se facă într-o manieră inteligentă și eficace, dar considerăm că recomandările FATF oferă suficientă flexibilitate celor care elaborează politicile astfel încât să se atingă acest deziderat.

Merită să extindem discuția privind spălarea banilor la aspectele mai generale legate de infracțiunile financiare. Infractorii erei digitale sunt mai prolifici și mai familiarizați cu tehnologia ca niciodată. Ca rezultat, toate infracțiunile financiare, inclusiv spălarea banilor, devin din ce în ce mai dificil de prevenit sau depistat.

Profesioniștii contabili ar trebui să conștientizeze valoarea imensă a dezvoltării unor seturi de aptitudini tehnologice cât mai ridicate pentru a-și ajuta organizațiile să își îndeplinească obligațiile legale și să își protejeze resursele.

În al doilea rând, protejarea denunțătorilor. Aceasta este esențială pentru a abilita persoanele care descoperă fapte de corupție să ia măsuri și, în același timp, pentru a descuraja corupția și a spori integritatea la nivelul instituțiilor. IFAC susține adoptarea unor legi pentru protejarea denunțătorilor în toate jurisdicțiile care să urmeze principiile prezentate de G20OECD și Asociația Internațională a Barourilor.

În afară de schimbările „de la vârf la bază”, IFAC încurajează firmele de contabilitate, întreprinderile și organizațiile profesionale contabile să ia inițiativa și să acționeze în conformitate cu aceleași principii. Organismele de reglementare și guvernele trebuie să se angajeze, de asemenea, să respecte și să consolideze măsurile de protecție a denunțătorilor oricând este posibil.

În al treilea rând, transparența în sectoarele public și privat. Efectele corupției în sectorul public sunt devastatoare, afectând direct calitatea serviciilor publice și statul de drept. Aceasta afectează nu doar economiile și piețele, ci și standardul de viață din multe țări.

Transparența în sectorul public este esențială pentru a evidenția fluxurile de trezorerie și tranzacțiile ilegale și pentru a permite controlul public în raport cu stabilirea bugetelor. Guvernele pot îmbunătăți transparența prin angajamentul față de implementarea unor standarde de raportare financiară recunoscute la nivel internațional, care să reflecte în mod exhaustiv performanța și poziția lor financiară. IFAC susține Consiliul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSASB), promovând adoptarea și implementarea Standardelor Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSAS) pe bază de angajamente.

Deși acționează independent, sectorul privat este un partener esențial al guvernelor în lupta împotriva corupției. Cea mai mare parte a activității economice de pe majoritatea piețelor este reprezentată de activitatea sectorului privat; măsurile anticorupție care sporesc transparența sectorului privat sunt cruciale pentru încrederea pe care publicul – inclusiv investitorii – o acordă coloanei vertebrale a economiei.

Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili, elaborat de Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili, reprezintă standardul „de aur” pentru integritate și transparență atât în sectorul privat, cât și în sectorul public. IFAC promovează, de asemenea, adoptarea Standardelor Internaționale de Audit, care reprezintă standarde internaționale de înaltă calitate pentru audit, asigurare și controlul calității.

În plus, profesioniștii contabili ar trebui să consulte și îndrumările G20, și pe cele ale OECD/UNODC/Băncii Mondiale în ceea ce privește transparența și integritatea în afaceri. Îmbunătățirea raportării corporative este, de asemenea, un mijloc prin care organizațiile ar putea prezenta informații mai cuprinzătoare și mai transparente.

Nu vom elimina niciodată în întregime corupția. Infractorii vor găsi întotdeauna mijloace de a submina instituțiile publice și private, cu consecințe teribile pentru economii și oameni. Totuși, cu un set de principii clare, un plan de acțiune și voința de a acționa, putem lupta împotriva lor și putem susține interesul public. Profesioniștii contabili au un rol important de jucat și o oportunitate extraordinară de a-și asuma rolul de lider. Fructificarea acestei oportunități este vitală pentru îndeplinirea angajamentului profesiei față de etică și interesul public.

Kevin Dancey

Director executiv

Kevin Dancey, CM, FCPA, FCA, a devenit directorul executiv al IFAC în ianuarie 2019. Dancey are o experiență îndelungată ca lider în profesia contabilă și în serviciul publicului. În calitate de președinte al Institutului Canadian al Contabililor Certificați, Dancey a condus unificarea profesiei contabile din Canada, devenind primul președinte și CEO al CPA Canada după fuziunea organismelor. Experiența sa include, de asemenea, pozițiile de subsecretar de stat, Politică fiscală, Departamentul de Finanțe din Canada (1993-1995); membru în Panelul de consilieri superiori ai Auditorului general din Canada (2006-2015); membru al Comitetului de Supraveghere a Standardelor de Audit și Asigurare (2017-2018); și membru în consiliul de administrație al CCAF-FCVI Inc. (2008-2013). Experiența internațională a Dancey include Consiliul de Supraveghere în Interesul Public (2017-2018), boardul IFAC (2006-2012) și Alianța Globală de Contabilitate (2006-2016), în care a deținut și poziția de președinte în perioada 2008-2012. Înainte de a se alătura Institutului Canadian al Contabililor Certificați, Dancey a ocupat poziția de Senior Partner la PwC Canada și a făcut parte din echipa de conducere la nivel global a PwC în perioada 2001-2005. Înainte de fuziunea cu Pricewaterhouse, a ocupat poziția de lider pe practici fiscale naționale la Coopers & Lybrand. Dancey este în prezent președintele Comitetului de Audit Departamental al Departamentului de Finanțe din Canada și face parte din Consiliul Consultativ al programului de mentorat înființat de CPA Canada și Inițiativa Familiei Martin, care are scopul de a pregăti tinerii indigeni din Canada, ocupând anterior poziția de coordonator național al programului. De asemenea, este Senior Fellow la Institutul CD Howe, un institut de cercetare canadian dedicat creșterii nivelului de trai prin intermediul unor politici publice sănătoase din punct de vedere economic. De asemenea, Dancey deține titlul de Fellow la CPA Ontario, unde a obținut inițial calificarea și de membru CPA Canada. Deține o licență cu onoruri în matematică și economie de la Universitatea McMaster (Canada). Mai multe articole de Kevin Dancey

Drepturi de autor © decembrie 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending