Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Combaterea corupției prin educația în afaceri

Radio CECCAR FM

Rania Uwaydah Mardini | 4 decembrie 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Corupția se referă la „abuzul de putere în scopul obținerii de câștiguri personale” (Transparency International). Aceasta subminează eficacitatea oricărui ecosistem dat – de la entități individuale la economii naționale – și afectează dezvoltarea și progresul în raport cu cele 17 Obiective de dezvoltare durabilă (Sustainable Development Goals – SDG) ale ONU. Mișcarea anticorupție a făcut pași importanți, dar progresul rămâne relativ scăzut față de deziderate. Corupția este o problemă pluridimensională, care necesită o soluție la fel de pluridimensională, ce implică o varietate de grupuri de părți interesate – nu doar legiuitorii și autoritățile responsabile de punerea în aplicare. Sectorul privat este un astfel de grup. Tinerii sunt un altul.

Ce este necesar pentru combaterea corupției?

Nu există un răspuns simplu la această întrebare. Totuși, crearea unui mediu corespunzător – o cultură a integrității – este un bun punct de plecare. Acestea fiind spuse, nu este suficientă doar cultura, este nevoie de eforturi concentrate concrete și, pentru acestea, există două componente fundamentale.

Prima este voința de a lupta împotriva corupției (inclusiv angajamentul de a rezista până la capăt). Aceasta derivă din convingerea că această luptă este ceea ce trebuie făcut – nu doar ce e bine. De exemplu, o entitate de afaceri trebuie să fie convinsă că etica este profitabilă. O concepție greșită des întâlnită este aceea că ar exista un compromis între conduita etică și o bună performanță de afaceri sau că prin corupție „se ung roțile” afacerii. Această concepție greșită trebuie tratată.

A doua este convingerea că avem, într-adevăr, un rol de jucat și că fiecare dintre noi poate avea o contribuție. În acest sens, deținerea cunoștințelor necesare și a unei rețele sociale corespunzătoare este foarte importantă. O rețea oferă susținere, reunește și coordonează în același timp eforturile individuale și le amplifică impactul.

Pe scurt, lupta împotriva corupției necesită convingere, cunoștințe și socializare.

Cum intervine educația în afaceri?

Școlile de afaceri joacă un rol esențial. Ca instituții de învățământ, ele trebuie să formeze cetățeni responsabili, care sunt dispuși și capabili să promoveze în mod proactiv integritatea în mediile lor. Acestea interacționează cu studenții – viitorii oameni de afaceri – într-o perioadă în care caracterul, ideile și convingerile lor sunt încă în curs de dezvoltare. Aceste instituții se află într-o poziție unică ce le permite să insufle studenților valoarea pe care o au integritatea și etica. Puterea exemplului este primordială în acest sens: modelarea comportamentului etic, recunoașterea și recompensarea diligenței și a muncii oneste și respectul față de reguli.

Mai mult, școlile de afaceri sunt locul în care viitorii manageri își dezvoltă flerul în afaceri și fundamentul pe care își vor construi experiența și își vor face alegerile. În consecință, programa trebuie să fie elaborată cu atenție pentru a trata două obiective educaționale cheie, competența profesională în afaceri și etica:

  • Etica: absolvenții trebuie învățați cum să evalueze principiile de etică, cum să aplice comportamentul etic și cum să argumenteze alegerea etică – nu doar pentru că este adecvată din punct de vedere moral, ci și pentru că este profitabilă din punct de vedere economic. Ei trebuie să se integreze în forța de muncă având convingerea fermă că, deși scurtăturile pot crește profitul pe termen scurt, pe termen lung, conduita etică este esențială pentru a oferi o valoare optimă și sustenabilă acționarilor.
  • Competența profesională în afaceri: absolvenții trebuie învățați cum să recunoască riscurile de corupție ce afectează o organizație, cum să recomande strategii adecvate de diminuare a acestor riscuri și cum să identifice și să evalueze rolul conducerii și efectul său asupra mediului și activităților de control.

Pe măsură ce clasele de studenți își finalizează, unele după altele, cursurile, în societate se integrează o rețea de persoane capabile și responsabile din punct de vedere etic. Această rețea poate fi consolidată ulterior prin inițiative care se concentrează, în mod explicit și în întregime, pe creșterea integrității și limitarea practicilor corupte.

Rețeaua de Integritate în Afaceri a OSB

În acest spirit, la 3 aprilie 2019, Școala de Afaceri Olayan (OSB) a Universității Americane din Beirut (AUB), Liban, a lansat Rețeaua de Integritate în Afaceri (BIN). BIN, creată sub auspiciile asociației Beta Gamma Sigma a OSB, este prima de acest fel din Liban. Aceasta a avut ca inspirație și se aliniază inițiativei Universități împotriva corupției, lansată de Programul pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite în 2016 și din care OSB face parte de atunci. Universități împotriva corupției recunoaște puterea pe care o au tinerii ca agenți ai schimbării și urmărește să le ofere instrumentele necesare – cunoștințele și rețelele sociale – care să le permită să lupte pentru integritate în regiunea arabă, unde corupția este considerată o problemă scăpată de sub control. BIN conectează studenții OSB la o rețea de colegi din 23 de universități (la nivelul lunii decembrie 2018) din Liban, Iordania, Tunisia și Maroc.

Misiunea BIN este de a promova argumentele economice împotriva corupției, în vederea construirii unei rețele de persoane care cred în valoarea eticii în raport cu afacerile profitabile și o promovează. Studenții și alumni OSB vor fi în centrul BIN și sperăm ca, pe măsură ce interacționează cu colegii lor din alte universități și țări, influența lor asupra creării unei culturi a integrității să crească peste granițele propriului campus, extinzându-se la nivel mai general în comunitatea libaneză și arabă.

Pentru a îndeplini această misiune, activitățile BIN includ discuții organizate, ateliere, conferințe, dezbateri și competiții. Scopurile principale ale acestora sunt:

  • Să creeze spații fundamentate pe cunoștințe pentru a crește capacitățile și nivelul de conștientizare în raport cu valoarea integrității, legislația internațională anticorupție și eforturile anticorupție în Liban și regiunea arabă.
  • Să ofere o platformă pentru exprimarea ideilor și implicarea în discuții și dezbateri constructive de către tineri, împreună cu organizațiile din societatea civilă și funcționarii publici.
  • Să conecteze studenții la rețelele naționale și regionale de integritate.
  • Să încurajeze studenții să se implice în cercetări conexe.

Pentru a lupta împotriva corupției trebuie să gândim strategic și să acționăm colectiv. Toată lumea are un rol de jucat – inclusiv școlile de afaceri.

Rania Uwaydah Mardini

Conferențiar în contabilitate, Școala de Afaceri Olayan, Universitatea Americană din Beirut

Rania Uwaydah Mardini face parte din colectivul de profesori din cadrul Școlii de Afaceri Olayan de la Universitatea Americană din Beirut și este vicepreședinta Asociației Libaneze pentru Transparență, filiala libaneză a Transparency International. Este, de asemenea, membră a Panelului Internațional de Educație Contabilă (International Panel on Accountancy Education – IPAE), care consiliază IFAC, și președintă a Grupului său Consultativ pentru Educație Contabilă în Sectorul Public. Anterior, a fost membră a Consiliului pentru Standarde Internaționale de Educație Contabilă, predecesorul IPAE. În plus, Rania Uwaydah Mardini a ocupat poziția de consultant senior și expert regional în proiectul regional Anticorupție și Integritate în Țările Arabe (ACIAC) din cadrul Programului pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite.

Drepturi de autor © decembrie 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending