Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Combaterea corupției prin educația în afaceri

Radio CECCAR FM

Rania Uwaydah Mardini | 4 decembrie 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Corupția se referă la „abuzul de putere în scopul obținerii de câștiguri personale” (Transparency International). Aceasta subminează eficacitatea oricărui ecosistem dat – de la entități individuale la economii naționale – și afectează dezvoltarea și progresul în raport cu cele 17 Obiective de dezvoltare durabilă (Sustainable Development Goals – SDG) ale ONU. Mișcarea anticorupție a făcut pași importanți, dar progresul rămâne relativ scăzut față de deziderate. Corupția este o problemă pluridimensională, care necesită o soluție la fel de pluridimensională, ce implică o varietate de grupuri de părți interesate – nu doar legiuitorii și autoritățile responsabile de punerea în aplicare. Sectorul privat este un astfel de grup. Tinerii sunt un altul.

Ce este necesar pentru combaterea corupției?

Nu există un răspuns simplu la această întrebare. Totuși, crearea unui mediu corespunzător – o cultură a integrității – este un bun punct de plecare. Acestea fiind spuse, nu este suficientă doar cultura, este nevoie de eforturi concentrate concrete și, pentru acestea, există două componente fundamentale.

Prima este voința de a lupta împotriva corupției (inclusiv angajamentul de a rezista până la capăt). Aceasta derivă din convingerea că această luptă este ceea ce trebuie făcut – nu doar ce e bine. De exemplu, o entitate de afaceri trebuie să fie convinsă că etica este profitabilă. O concepție greșită des întâlnită este aceea că ar exista un compromis între conduita etică și o bună performanță de afaceri sau că prin corupție „se ung roțile” afacerii. Această concepție greșită trebuie tratată.

A doua este convingerea că avem, într-adevăr, un rol de jucat și că fiecare dintre noi poate avea o contribuție. În acest sens, deținerea cunoștințelor necesare și a unei rețele sociale corespunzătoare este foarte importantă. O rețea oferă susținere, reunește și coordonează în același timp eforturile individuale și le amplifică impactul.

Pe scurt, lupta împotriva corupției necesită convingere, cunoștințe și socializare.

Cum intervine educația în afaceri?

Școlile de afaceri joacă un rol esențial. Ca instituții de învățământ, ele trebuie să formeze cetățeni responsabili, care sunt dispuși și capabili să promoveze în mod proactiv integritatea în mediile lor. Acestea interacționează cu studenții – viitorii oameni de afaceri – într-o perioadă în care caracterul, ideile și convingerile lor sunt încă în curs de dezvoltare. Aceste instituții se află într-o poziție unică ce le permite să insufle studenților valoarea pe care o au integritatea și etica. Puterea exemplului este primordială în acest sens: modelarea comportamentului etic, recunoașterea și recompensarea diligenței și a muncii oneste și respectul față de reguli.

Mai mult, școlile de afaceri sunt locul în care viitorii manageri își dezvoltă flerul în afaceri și fundamentul pe care își vor construi experiența și își vor face alegerile. În consecință, programa trebuie să fie elaborată cu atenție pentru a trata două obiective educaționale cheie, competența profesională în afaceri și etica:

  • Etica: absolvenții trebuie învățați cum să evalueze principiile de etică, cum să aplice comportamentul etic și cum să argumenteze alegerea etică – nu doar pentru că este adecvată din punct de vedere moral, ci și pentru că este profitabilă din punct de vedere economic. Ei trebuie să se integreze în forța de muncă având convingerea fermă că, deși scurtăturile pot crește profitul pe termen scurt, pe termen lung, conduita etică este esențială pentru a oferi o valoare optimă și sustenabilă acționarilor.
  • Competența profesională în afaceri: absolvenții trebuie învățați cum să recunoască riscurile de corupție ce afectează o organizație, cum să recomande strategii adecvate de diminuare a acestor riscuri și cum să identifice și să evalueze rolul conducerii și efectul său asupra mediului și activităților de control.

Pe măsură ce clasele de studenți își finalizează, unele după altele, cursurile, în societate se integrează o rețea de persoane capabile și responsabile din punct de vedere etic. Această rețea poate fi consolidată ulterior prin inițiative care se concentrează, în mod explicit și în întregime, pe creșterea integrității și limitarea practicilor corupte.

Rețeaua de Integritate în Afaceri a OSB

În acest spirit, la 3 aprilie 2019, Școala de Afaceri Olayan (OSB) a Universității Americane din Beirut (AUB), Liban, a lansat Rețeaua de Integritate în Afaceri (BIN). BIN, creată sub auspiciile asociației Beta Gamma Sigma a OSB, este prima de acest fel din Liban. Aceasta a avut ca inspirație și se aliniază inițiativei Universități împotriva corupției, lansată de Programul pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite în 2016 și din care OSB face parte de atunci. Universități împotriva corupției recunoaște puterea pe care o au tinerii ca agenți ai schimbării și urmărește să le ofere instrumentele necesare – cunoștințele și rețelele sociale – care să le permită să lupte pentru integritate în regiunea arabă, unde corupția este considerată o problemă scăpată de sub control. BIN conectează studenții OSB la o rețea de colegi din 23 de universități (la nivelul lunii decembrie 2018) din Liban, Iordania, Tunisia și Maroc.

Misiunea BIN este de a promova argumentele economice împotriva corupției, în vederea construirii unei rețele de persoane care cred în valoarea eticii în raport cu afacerile profitabile și o promovează. Studenții și alumni OSB vor fi în centrul BIN și sperăm ca, pe măsură ce interacționează cu colegii lor din alte universități și țări, influența lor asupra creării unei culturi a integrității să crească peste granițele propriului campus, extinzându-se la nivel mai general în comunitatea libaneză și arabă.

Pentru a îndeplini această misiune, activitățile BIN includ discuții organizate, ateliere, conferințe, dezbateri și competiții. Scopurile principale ale acestora sunt:

  • Să creeze spații fundamentate pe cunoștințe pentru a crește capacitățile și nivelul de conștientizare în raport cu valoarea integrității, legislația internațională anticorupție și eforturile anticorupție în Liban și regiunea arabă.
  • Să ofere o platformă pentru exprimarea ideilor și implicarea în discuții și dezbateri constructive de către tineri, împreună cu organizațiile din societatea civilă și funcționarii publici.
  • Să conecteze studenții la rețelele naționale și regionale de integritate.
  • Să încurajeze studenții să se implice în cercetări conexe.

Pentru a lupta împotriva corupției trebuie să gândim strategic și să acționăm colectiv. Toată lumea are un rol de jucat – inclusiv școlile de afaceri.

Rania Uwaydah Mardini

Conferențiar în contabilitate, Școala de Afaceri Olayan, Universitatea Americană din Beirut

Rania Uwaydah Mardini face parte din colectivul de profesori din cadrul Școlii de Afaceri Olayan de la Universitatea Americană din Beirut și este vicepreședinta Asociației Libaneze pentru Transparență, filiala libaneză a Transparency International. Este, de asemenea, membră a Panelului Internațional de Educație Contabilă (International Panel on Accountancy Education – IPAE), care consiliază IFAC, și președintă a Grupului său Consultativ pentru Educație Contabilă în Sectorul Public. Anterior, a fost membră a Consiliului pentru Standarde Internaționale de Educație Contabilă, predecesorul IPAE. În plus, Rania Uwaydah Mardini a ocupat poziția de consultant senior și expert regional în proiectul regional Anticorupție și Integritate în Țările Arabe (ACIAC) din cadrul Programului pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite.

Drepturi de autor © decembrie 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 15 ore

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

PROFESIA CONTABILĂacum 15 ore

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

PROFESIA CONTABILĂacum 16 ore

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 16 ore

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 22 aprilie 2024

ECONOMIEacum 16 ore

Modelul și conținutul formularului 112 au fost actualizate

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 18.04.2024

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR, partener al Sesiunii științifice studențești – proiect al Facultății de Contabilitate și Informatică și Gestiune, ASE București

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

How to certificate: Be a next-generation accountant!

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Maramureș: Concursul Business Plan – faza județeană

ECONOMIEacum 2 zile

Campanie frauduloasă cu apeluri telefonice în care hackerii se prezintă drept angajați ai DNSC

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

CECCAR a publicat traducerea în limba română a seriei privind managementul calității dedicată întreprinderilor mici, elaborată de IAASB

Trending