Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Combaterea corupției prin educația în afaceri

Radio CECCAR FM

Rania Uwaydah Mardini | 4 decembrie 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Corupția se referă la „abuzul de putere în scopul obținerii de câștiguri personale” (Transparency International). Aceasta subminează eficacitatea oricărui ecosistem dat – de la entități individuale la economii naționale – și afectează dezvoltarea și progresul în raport cu cele 17 Obiective de dezvoltare durabilă (Sustainable Development Goals – SDG) ale ONU. Mișcarea anticorupție a făcut pași importanți, dar progresul rămâne relativ scăzut față de deziderate. Corupția este o problemă pluridimensională, care necesită o soluție la fel de pluridimensională, ce implică o varietate de grupuri de părți interesate – nu doar legiuitorii și autoritățile responsabile de punerea în aplicare. Sectorul privat este un astfel de grup. Tinerii sunt un altul.

Ce este necesar pentru combaterea corupției?

Nu există un răspuns simplu la această întrebare. Totuși, crearea unui mediu corespunzător – o cultură a integrității – este un bun punct de plecare. Acestea fiind spuse, nu este suficientă doar cultura, este nevoie de eforturi concentrate concrete și, pentru acestea, există două componente fundamentale.

Prima este voința de a lupta împotriva corupției (inclusiv angajamentul de a rezista până la capăt). Aceasta derivă din convingerea că această luptă este ceea ce trebuie făcut – nu doar ce e bine. De exemplu, o entitate de afaceri trebuie să fie convinsă că etica este profitabilă. O concepție greșită des întâlnită este aceea că ar exista un compromis între conduita etică și o bună performanță de afaceri sau că prin corupție „se ung roțile” afacerii. Această concepție greșită trebuie tratată.

A doua este convingerea că avem, într-adevăr, un rol de jucat și că fiecare dintre noi poate avea o contribuție. În acest sens, deținerea cunoștințelor necesare și a unei rețele sociale corespunzătoare este foarte importantă. O rețea oferă susținere, reunește și coordonează în același timp eforturile individuale și le amplifică impactul.

Pe scurt, lupta împotriva corupției necesită convingere, cunoștințe și socializare.

Cum intervine educația în afaceri?

Școlile de afaceri joacă un rol esențial. Ca instituții de învățământ, ele trebuie să formeze cetățeni responsabili, care sunt dispuși și capabili să promoveze în mod proactiv integritatea în mediile lor. Acestea interacționează cu studenții – viitorii oameni de afaceri – într-o perioadă în care caracterul, ideile și convingerile lor sunt încă în curs de dezvoltare. Aceste instituții se află într-o poziție unică ce le permite să insufle studenților valoarea pe care o au integritatea și etica. Puterea exemplului este primordială în acest sens: modelarea comportamentului etic, recunoașterea și recompensarea diligenței și a muncii oneste și respectul față de reguli.

Mai mult, școlile de afaceri sunt locul în care viitorii manageri își dezvoltă flerul în afaceri și fundamentul pe care își vor construi experiența și își vor face alegerile. În consecință, programa trebuie să fie elaborată cu atenție pentru a trata două obiective educaționale cheie, competența profesională în afaceri și etica:

  • Etica: absolvenții trebuie învățați cum să evalueze principiile de etică, cum să aplice comportamentul etic și cum să argumenteze alegerea etică – nu doar pentru că este adecvată din punct de vedere moral, ci și pentru că este profitabilă din punct de vedere economic. Ei trebuie să se integreze în forța de muncă având convingerea fermă că, deși scurtăturile pot crește profitul pe termen scurt, pe termen lung, conduita etică este esențială pentru a oferi o valoare optimă și sustenabilă acționarilor.
  • Competența profesională în afaceri: absolvenții trebuie învățați cum să recunoască riscurile de corupție ce afectează o organizație, cum să recomande strategii adecvate de diminuare a acestor riscuri și cum să identifice și să evalueze rolul conducerii și efectul său asupra mediului și activităților de control.

Pe măsură ce clasele de studenți își finalizează, unele după altele, cursurile, în societate se integrează o rețea de persoane capabile și responsabile din punct de vedere etic. Această rețea poate fi consolidată ulterior prin inițiative care se concentrează, în mod explicit și în întregime, pe creșterea integrității și limitarea practicilor corupte.

Rețeaua de Integritate în Afaceri a OSB

În acest spirit, la 3 aprilie 2019, Școala de Afaceri Olayan (OSB) a Universității Americane din Beirut (AUB), Liban, a lansat Rețeaua de Integritate în Afaceri (BIN). BIN, creată sub auspiciile asociației Beta Gamma Sigma a OSB, este prima de acest fel din Liban. Aceasta a avut ca inspirație și se aliniază inițiativei Universități împotriva corupției, lansată de Programul pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite în 2016 și din care OSB face parte de atunci. Universități împotriva corupției recunoaște puterea pe care o au tinerii ca agenți ai schimbării și urmărește să le ofere instrumentele necesare – cunoștințele și rețelele sociale – care să le permită să lupte pentru integritate în regiunea arabă, unde corupția este considerată o problemă scăpată de sub control. BIN conectează studenții OSB la o rețea de colegi din 23 de universități (la nivelul lunii decembrie 2018) din Liban, Iordania, Tunisia și Maroc.

Misiunea BIN este de a promova argumentele economice împotriva corupției, în vederea construirii unei rețele de persoane care cred în valoarea eticii în raport cu afacerile profitabile și o promovează. Studenții și alumni OSB vor fi în centrul BIN și sperăm ca, pe măsură ce interacționează cu colegii lor din alte universități și țări, influența lor asupra creării unei culturi a integrității să crească peste granițele propriului campus, extinzându-se la nivel mai general în comunitatea libaneză și arabă.

Pentru a îndeplini această misiune, activitățile BIN includ discuții organizate, ateliere, conferințe, dezbateri și competiții. Scopurile principale ale acestora sunt:

  • Să creeze spații fundamentate pe cunoștințe pentru a crește capacitățile și nivelul de conștientizare în raport cu valoarea integrității, legislația internațională anticorupție și eforturile anticorupție în Liban și regiunea arabă.
  • Să ofere o platformă pentru exprimarea ideilor și implicarea în discuții și dezbateri constructive de către tineri, împreună cu organizațiile din societatea civilă și funcționarii publici.
  • Să conecteze studenții la rețelele naționale și regionale de integritate.
  • Să încurajeze studenții să se implice în cercetări conexe.

Pentru a lupta împotriva corupției trebuie să gândim strategic și să acționăm colectiv. Toată lumea are un rol de jucat – inclusiv școlile de afaceri.

Rania Uwaydah Mardini

Conferențiar în contabilitate, Școala de Afaceri Olayan, Universitatea Americană din Beirut

Rania Uwaydah Mardini face parte din colectivul de profesori din cadrul Școlii de Afaceri Olayan de la Universitatea Americană din Beirut și este vicepreședinta Asociației Libaneze pentru Transparență, filiala libaneză a Transparency International. Este, de asemenea, membră a Panelului Internațional de Educație Contabilă (International Panel on Accountancy Education – IPAE), care consiliază IFAC, și președintă a Grupului său Consultativ pentru Educație Contabilă în Sectorul Public. Anterior, a fost membră a Consiliului pentru Standarde Internaționale de Educație Contabilă, predecesorul IPAE. În plus, Rania Uwaydah Mardini a ocupat poziția de consultant senior și expert regional în proiectul regional Anticorupție și Integritate în Țările Arabe (ACIAC) din cadrul Programului pentru Dezvoltare al Națiunilor Unite.

Drepturi de autor © decembrie 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

ECONOMIE

Conferința națională a CECCAR. Analize și perspective

Radio CECCAR FM

Luni, 8 aprilie a.c., a avut loc Conferința națională a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), subliniind realizările anului 2023 și conturând obiectivele strategice pentru 2024.

De asemenea, au fost aleși noi membri în Consiliul superior și a fost completată comisia de cenzori a Corpului. Președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, și vicepreședintele Robert-Aurelian Șova au prezentat delegaților, printre altele, raportul privind activitatea desfășurată anul trecut de organismul profesional, situațiile financiare anuale și raportul privind rezultatele activității financiare a CECCAR la 31 decembrie 2023.

Conferința a aprobat direcțiile de acțiune ale organismului profesional pentru anul 2024, în vederea dezvoltării profesiei contabile, amintind aici continuarea dezvoltării relațiilor de colaborare cu instituțiile, autoritățile de reglementare, mediul de afaceri, precum și inițierea de întâlniri periodice la nivel local cu membrii filialei, cu subiecte de interes.

CECCAR va continua procesul de digitalizare a activității, anul acesta urmând să fie eliberate parafele electronice, care vor fi disponibile pe platformă în contul fiecărui membru.

De asemenea, programul de activitate al CECCAR cuprinde un alt punct important: intensificarea eforturilor pentru consolidarea prezenței pe scena globală. Ca membru al unor importante organizații de profil de la nivel internațional (IFAC – International Federation of Accountants, ETAF – European Tax Adviser Federation, Accountancy Europe, IFRS Sustainability Alliance), organismul profesional se implică activ în acțiuni inițiate pentru dezvoltarea profesiei.

CECCAR își asumă rolul de promotor al educației financiar-contabile și în susținerea unei profesii contabile robuste, capabilă să navigheze cu succes provocările erei digitale și globalizării.

Lucrările Conferinței naționale au marcat încă o dată angajamentul CECCAR pentru adaptarea și dezvoltarea continuă a profesiei contabile la cerințele și așteptările unui peisaj economic global în continuă evoluție.

Continuare

ECONOMIE

Concursul de cultură și educație financiar-contabilă – ediția a II-a

Radio CECCAR FM

Ministerul Educației, în parteneriat cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organizează cea de-a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă.

Faza județeană a competiției, desfășurată cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, este programată să se desfășoare la data de 19 aprilie a.c. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu.

Competiția se adresează elevilor de liceu, din clasele a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, calificarea profesională Tehnician în activități economice, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ. La prima ediție, desfășurată anul trecut, au participat peste 450 de elevi din majoritatea județelor țării.

CECCAR și Ministerul Educației urmăresc să crească interesul tinerilor pentru domeniul financiar-contabil și să îi încurajeze în alegerea unei cariere în acest domeniu, contribuind, astfel, la dezvoltarea unei baze solide de profesioniști pregătiți să răspundă provocărilor viitorului.

„În era digitalizării, a transformărilor rapide care marchează economia globală, formarea noilor generații de profesioniști contabili fit for future este o prioritate pentru CECCAR. Participarea tinerilor la a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, unde vor avea ocazia să utilizeze tehnologii specifice domeniului financiar-contabil, reprezintă un pas important în pregătirea lor pentru o carieră într-un domeniu puternic transformat de digitalizare. Prin astfel de inițiative, CECCAR își reafirmă angajamentul de a atrage și forma talente noi în domeniul financiar-contabil, care vor contribui la securitatea și sustenabilitatea financiară a României. Această competiție este mai mult decât o simplă demonstrație de cunoștințe teoretice. Este o platformă de dezvoltare a competențelor și de înțelegere practică a impactului contabilității asupra economiei reale”, a declarat Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Îndemnăm toți elevii eligibili să participe la această competiție, care promite să fie nu doar o experiență educațională valoroasă, dar și o oportunitate de a-și deschide drumul către o carieră de succes în domeniul financiar-contabil.

Concursul va continua cu etapa națională, la care se califică primii doi clasați la faza județeană.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Agenda strategică a UE pentru 2030: consultări suplimentare

Marți, 2 aprilie, președintele Consiliului European, Charles Michel, a invitat liderii UE la o nouă serie de dineuri informale pentru a reflecta și mai mult asupra agendei strategice a UE pentru 2030. În urma primelor discuții din octombrie și noiembrie 2023, prioritățile identificate deja de lideri sunt: o Europă puternică și sigură, o Europă prosperă și competitivă, o Europă liberă și democratică. Mesele informale vor avea loc la Vilnius, București, Varșovia și Viena. Scopul participanților va fi de a specifica obiectivele UE în fiecare domeniu, de a defini măsuri concrete și resurse financiare pentru îndeplinirea acestor obiective. Un proiect de agendă strategică mai detaliat va fi pregătit și prezentat Consiliului European la sfârșitul lunii iunie, alături de foaia de parcurs pentru viitoarele lucrări privind reformele interne în contextul extinderii.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc vineri, 12 aprilie, la Luxemburg

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 12 aprilie, la Luxemburg. Potrivit ordinii de zi a reuniunii, aceștia vor face schimb de opinii și vor încerca să adopte concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Miniștrii vor discuta, de asemenea, despre situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, Consiliul ECOFIN va încerca să aprobe mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 18 aprilie 2024 și va urmări să aprobe o declarație a UE pentru Comitetul monetar și financiar internațional. În cele din urmă, aceștia vor participa la o prezentare a Parchetului European (EPPO) cu privire la activitățile sale, în special în ceea ce privește combaterea fraudei TVA.

Comisia Europeană respinge perspectiva unei taxe de război pentru companiile UE din Rusia

Într-un răspuns scris la o întrebare parlamentară publicată marți, 2 aprilie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a respins un apel de introducere a unei taxe de război pentru companiile din UE care încă își desfășoară activitatea în Rusia, precizând că statele membre au competența de a-și elabora propriile sisteme fiscale și de a decide pe cine să impoziteze. Cu toate acestea, Paolo Gentiloni reamintește că întreprinderile din UE trebuie să respecte în orice moment măsurile restrictive aplicabile ale Uniunii, inclusiv orice măsură restrictivă sectorială, cum ar fi restricțiile comerciale și cele legate de active, adoptate de Consiliu, și că acestea ar putea fi trase la răspundere în caz de încălcări. Ca urmare a pachetelor succesive de sancțiuni adoptate în 2022 și 2023, peste 60% dintre importurile UE din Rusia înainte de invazie au fost plasate sub măsuri restrictive, care acoperă sectoare importante precum energia, oțelul, lemnul, utilajele, vehiculele și produse metalice, a reamintit Paolo Gentiloni. 58% dintre exporturile UE către Rusia au fost, de asemenea, plasate sub incidența măsurilor restrictive ale UE începând cu decembrie 2023, a adăugat acesta. În februarie 2024, eurodeputatul Marek Belka (S&D, Polonia) a întrebat Comisia Europeană dacă ia în considerare tratarea „comportamentului iresponsabil și în principal orientat spre profit” al multinaționalelor europene care fac afaceri în Rusia și plătesc taxe acolo, ajutând astfel guvernul rus în războiul său împotriva Ucrainei și impunând taxe suplimentare asupra acestora.

Franța dorește să lanseze un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE

În cadrul unei reuniuni tripartite care va avea loc luni, 8 aprilie, la Paris, ministrul francez de finanțe Bruno Le Maire le va propune, potrivit surselor, omologilor săi din Germania și Italia, Robert Habeck și Adolfo Urso, ca după alegerile europene să lanseze împreună un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE pentru a începe să reducă birocrația. Franța va propune Germaniei și Italiei ca după luna iunie să fie elaborată o așa-numită directivă „cu caracter general” pentru a revizui toate standardele europene, potrivit declarației sale în fața jurnaliștilor, joi, 4 aprilie. De asemenea, Ministerul Economiei din Franța ar sugera ca pragul pentru numărul de angajați din companiile încadrate la IMM-uri să fie majorat de la 250 la 500, permițând companiilor cu capitalizare medie să fie excluse de la anumite obligații de reglementare în domeniul standardelor contabile, financiare și al raportării nefinanciare.

Conferința ETAF din 17 aprilie 2024Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi, transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending