Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 30 septembrie 2019

Radio CECCAR FM

Tribunalul Uniunii Europene a decis cu privire la cazurile Starbucks și Fiat

La 24 septembrie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a emis decizii cu privire la două cazuri controversate de ajutor de stat – Starbucks și Fiat, cu rezultate opuse: Hotărârea Tribunalului în cazul Starbucks a anulat decizia Comisiei potrivit căreia Acordul de preț în avans (APA) între Starbucks Manufacturing EMEA BV („Starbucks Olanda”) și Autoritatea fiscală olandeză a constituit ajutor incompatibil cu piața internă. Pe scurt, Acordul de preț în avans (APA) a determinat remunerația Starbucks Olanda pentru activitățile sale de producție și distribuție care a servit la calcularea profitului impozabil anual al companiei. În plus, APA a aprobat valoarea redevenței plătite de Starbucks Olanda unei alte entități din același grup pentru utilizarea de proprietăți necorporale. Tribunalul a observat incapacitatea Comisiei de a putea demonstra că erorile identificate în Acordul de preț în avans (APA) au adus un avantaj pentru Starbucks Olanda.

Decizia Tribunalului Uniunii Europene în cazul FIAT a confirmat validitatea deciziei Comisiei potrivit căreia hotărârea fiscală emisă de Autoritatea fiscală din Luxemburg în favoarea Fiat Chrysler Finance Europe („FTT” – o companie Fiat care oferă servicii de trezorerie și finanțare companiilor altor grupuri) constituia ajutor de stat în temeiul articolului 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene și, prin urmare, era incompatibil cu piața internă. Hotărârile fiscale au aprobat o metodă pentru determinarea remunerației și a profitului impozabil al „FTT” pentru serviciile de trezorerie și finanțare furnizate altor companii din același grup. În ambele cazuri, un recurs limitat privitor numai la motivele de drept poate fi introdus în fața Curții de Justiție împotriva deciziei Tribunalului în termen de două luni și zece zile. Deputații Jonás Fernández, S&D și Sven Giegold, Grupul Verzilor/ ALE au reacționat la aceste hotărâri, insistând asupra necesității reformării politicii fiscale a UE, solicitând instituțiilor europene să înainteze propunerile privind CCCTB, raportarea publică defalcată pe țări și renunțarea la votul în unanimitate în cadrul Consiliului pentru problemele fiscale.

Gentiloni, comisarul desemnat pentru economie, urmează să fie audiat de Comisia ECON

Paolo Gentiloni, comisarul desemnat pentru economie, va participa la audierea publică în fața Comisiei ECON din 3 octombrie a.c. Fost prim-ministru al Italiei din 2016 până în 2018, Gentiloni va moșteni portofoliul lui Pierre Moscovici, care a inclus și impozitare și vama. În scrisoarea sa către comisarul fiscal desemnat, președintele Von der Leyen a descris prioritățile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, subliniind necesitatea revizuirii Directivei privind impozitarea energiei, introducerii unei taxe vamale pe emisiile de carbon și continuarea progreselor în lupta împotriva infracțiunilor financiare, evaziunii fiscale și evitării obligațiilor financiare.

Progresele cu privire la digitalizarea administrațiilor fiscale

La 23 septembrie a.c., OCDE a publicat a opta ediție a seriei referitoare la Administrațiile fiscală, prezentând date comparative despre performanțele administrațiilor fiscale avansate și emergente. Împreună, cele 58 de administrații fiscale angajează aproximativ 1,6 milioane de persoane, care se ocupă de afacerile fiscale ale aproximativ 810 milioane contribuabili persoane fizice și juridice. Acestea au colectat venituri totale de 11,4 trilioane de euro în 2017, la un buget operațional combinat de 71 de miliarde de euro (mai puțin de 1% din veniturile colectate). Studiul evidențiază maniera în care administrațiile fiscale folosesc tot mai mult tehnologiile digitale, cum ar fi depunerea online a declarațiilor de impozit și plățile online. În medie, ratele de înregistrare electronică pentru impozitarea veniturilor personale sunt acum în jur de 70%, iar cele pentru impozitul pe profit al companiilor se situează la aproximativ 85%. Canalele de contact se schimbă de la cele tradiționale (persoanele de contact sunt în scădere cu 15%) la cele digitale (contactele prin email sunt în creștere de 20%) – mai mult de 40 de administrații fiscale folosesc deja sau intenționează să utilizeze inteligența artificială pe viitor.

OCDE: Impozitele pe combustibilii poluanți se situează sub nivelul dorit

La 20 septembrie a.c., OCDE a publicat o prezentare prealabilă a Raportului privind impozitarea consumului de energie din 2019, recomandând țărilor să ajusteze impozitele pe energie pentru a încuraja trecerea la utilizarea energiei cu emisii reduse de carbon în transport, industrie și agricultură. Raportul arată că 70% din emisiile de carbon care provin din producția de energie sunt în totalitate nefiscalizate, ceea ce duce reduce probabilitatea de a trece la utilizarea unor surse de energie mai curate. În special, cu toate că taxele pe carburant sunt relativ mari, cele pe cărbune (care reprezintă 50% din emisiile de CO2) sunt aproape de zero în majoritatea țărilor, în timp ce taxele referitoare la o energie mai curată, precum gazul natural, sunt adesea mai mari. Studiul indică faptul că doar 4 țări (Danemarca, Țările de Jos, Norvegia și Elveția) din cele 44 de jurisdicții cu impozite pe energia non-rutieră se situează peste estimarea de jos a costurilor pentru climatul emisiilor de carbon, în timp ce mai multe țări au diminuat impozitele pe energie în ultimii ani.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending