Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

România, rol important în dezvoltarea profesiei contabile la nivel internațional

Radio CECCAR FM

Cu o importantă reprezentare în elita profesiei contabile la nivel mondial, România a participat, recent, prin prezența Oanei Nicorescu, expert contabil – consultant tehnic în cadrul acestui Comitet, începând de anul acesta, și membru în Consiliul superior al CECCAR, la ședința Comitetului pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul International Federation of Accountants (IFAC), ce a avut loc la New York.

În cadrul întâlnirii au fost discutate concluziile raportului Edinburgh Group, The SMP of the future in a changing world (Practicile mici și mijlocii ale viitorului, într-o lume în schimbare), lansat anul trecut.

Edinburgh Group este o coaliție a 16 organisme profesionale din întreaga lume, reprezentând interesele a peste 900.000 de profesioniști contabili din țări din Africa, America de Nord, Asia, Australia, Europa și America Latină.

Pentru realizarea raportului au fost intervievați 1.906 contabili practicanți, parte a unei practici mici și mijlocii (PMM),  și 14 organizații profesionale.

În urma diseminării chestionarului în rândul membrilor în luna iunie a anului trecut, România s-a clasat pe prima poziție în ceea ce privește numărul de răspunsuri venite din partea profesioniștilor contabili care dețin sau sunt angajați în PMM-uri – 645 de răspunsuri, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din totalul opiniilor. Acest fapt, precum și opinia oferită de CECCAR în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă în România, evidențiază contribuția importantă a țării noastre în realizarea raportului.

Rezultatul raportului îl reprezintă un set de recomandări pentru PMM-uri și pentru organizațiile profesionale pentru a gestiona eficient provocările viitorului.

Dintre recomandările identificate pentru PMM-uri amintim:

  1. PMM-urile trebuie să fie proactive în căutarea de noi piețe pentru serviciile lor și trebuie să aibă în vedere diversificarea portofoliului de servicii oferite (exemplu: servicii de consultanță, resurse umane, suport tehnologic);
  2. PMM-urile trebuie să depășească așteptările clienților în ceea ce privește serviciile prestate și să dezvolte o relație apropiată cu aceștia pentru că recomandarea reprezintă o importantă oportunitate de a atrage noi clienți;
  3. PMM-urile trebuie să fie mai eficiente pentru a-și reduce costurile;
  4. PMM-urile trebuie să gestioneze în mod corect așteptările clienților;
  5. Personalul este cea mai importantă resursă a unei PMM. Acestea trebuie să găsească moduri noi de a atrage, motiva și remunera personalul;
  6. PMM-urile trebuie să se concentreze nu numai pe serviciile pe care le oferă, dar și pe disciplina lor financiară și comercială (având în vedere resursele limitate de care dispun);
  7. PMM-urile, în special cele cu mulți parteneri și angajați, trebuie să își construiască un brand;
  8. PMM-urile trebuie să își dezvolte o strategie pentru a contracara competiția.

Dintre recomandările rezultate în raport pentru organizațiile profesionale amintim:

  1. PMM-urile așteaptă, și unele chiar depind, de organizația lor profesională pentru a le acorda suport personalizat;
  2. Organizațiile profesionale trebuie să sprijine și să reprezinte, în mod public, profesia contabilă;
  3. Organizațiile profesionale trebuie să mențină o relație apropiată cu practicile lor mici și mijlocii pentru a înțelege mai bine provocările și nevoile acestora.

Raportul The SMP of the future in a changing world conține, de asemenea, o serie de studii de caz pentru PMM. Participanți la acest exercițiu au fost și PMM-uri membre CECCAR.

Vă invitam să citiți, pe larg, recomandările raportului The SMP of the future in a changing world, disponibile aici.

Pentru mai multe informații referitoare la raportul Grupului Edinburgh, accesați și articolul publicat pe site-ul IFAC.

Profesia contabilă din România este astăzi recunoscută și apreciată la nivel internațional. Tradiția, performanța ei, sunt certificate prin faptul că experți contabili membri ai CECCAR, susținuți de CECCAR, au fost aleși și funcționează în structurile de conducere ale unor organizații relevante la nivel european și mondial, care activează în domeniul contabil-fiscal, organizații care au drept scop promovarea profesiei contabile. Reamintim faptul că președinția Accountacy Europe – organizație care reprezintă profesia contabilă la nivel european – este asigurată de Florin Toma, expert contabil. De asemenea, profesia contabilă din România este prezentă în structurile de conducere ale Federației Europene a Consilierilor Fiscali (ETAF), ale Comitetului de Integrare Latină Europa-America (CILEA), în comitete și grupe de lucru organizate în cadrul IFAC.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending