Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletterul trimestrial ETAF: Recomandările Comisiei Europene pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale

Radio CECCAR FM

ETAF a publicat newsletterul lunii iulie, în care sunt prezentate principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni. Redăm mai jos recomandările Comisiei Europene specifice pentru fiecare țară membră ETAF în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale. Newsletterul integral, în limba engleză, poate fi consultat pe site-ul organizației.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional

Reglementarea profesională ridicată și condițiile restrictive de intrare pe piață par a fi numitorul comun al recomandărilor Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară pentru toate jurisdicțiile membre ETAF. Comisia a publicat recomandările sale la 5 iunie a.c., analizând programele naționale de stabilitate și reformă ale statelor membre sugerând, în același timp, modalități de consolidare a pieței unice.

În ceea ce privește Belgia, Comisia consideră cadrul de reglementare pentru profesioniștii contabili și consultanții fiscali a fi considerabil mai restrictiv față de media UE. Biroul Federal de Planificare din Belgia estimează că reducerea sarcinilor administrative globale pentru serviciile juridice și de contabilitate este necesară, în vederea creșterii productivității muncii. În lumina acestei evaluări, Comisia recomandă reducerea sarcinilor administrative și de reglementare pentru înlăturarea barierelor în calea concurenței, în special pentru serviciile profesionale.

În cazul Franței, Comisia constată că, în pofida progresului și adoptării unor reforme ambițioase, barierele la intrarea pe piață persistă, iar concurența în sectorul serviciilor pentru întreprinderi și al profesiilor reglementate rămâne scăzută. Datele arată că nivelul de restricții de reglementare în sectorul serviciilor contabile și în sectorul juridic din Franța este mai mare față de media Spațiului Economic European. Principalele bariere se referă la condițiile restrictive de autorizare, activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări, cerințele legate de structura acționarilor și a drepturilor de vot.

Referitor la Germania, Comisia ajunge la concluzii și cerințe similare celor din anii precedenți. Aceasta susține că barierele în calea concurenței pentru serviciile profesionale specifice sunt încă ridicate în comparație cu alte țări europene, în special pentru profesiile reglementate. De asemenea, restricțiile, cum ar fi activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări și cotizațiile ar duce la subminarea concurenței. Din acest motiv, Comisia recomandă consolidarea concurenței în domeniul serviciilor pentru întreprinderi, în general, și pentru profesiile reglementate, în particular.

De asemenea, conform recomandărilor specifice pentru fiecare țară, barierele de reglementare și implicarea statului limitează concurența în Ungaria. Reglementarea anumitor profesii rămâne restrictivă. Comisia avertizează că lipsa concurenței  ar putea deveni potrivnică inovației și eficienței.

Comisia nu oferă la fel de multe detalii cu privire la cadrul de reglementare din Italia, ca în cazul celorlalte state membre. Recomandările specifice pentru fiecare țară prevăd că anumite bariere semnificative în calea concurenței persistă în anumite sectoare, cum ar fi serviciile pentru întreprinderi, și sugerează că îmbunătățirea calității cadrului de reglementare ar asigura o concurență mai echitabilă.

În privința României, procedurile administrative greoaie, precum și cerințele de reglementare impuse furnizorilor de servicii, inclusiv profesiilor reglementate, împiedică dezvoltarea acestui sector.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul legislației fiscale

În cadrul semestrului european, recomandările Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară, cuprind, de asemenea, o evaluare a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre, sugerând modalități de îmbunătățire a acestora. Sistemele fiscale complexe, diferența dintre veniturile estimate  și veniturile reale din TVA (VAT gap) și evaziunea fiscală par fi o problemă obișnuită în țările membre ETAF.

În Programul său de stabilitate din 2019, Belgia a solicitat o abatere temporară de 0,5% din PIB de la traiectoria de ajustare privind obiectivul bugetar pe termen mediu în vederea punerii în aplicare a principalelor reforme structurale majore. Aceste reforme se referă, printre altele, la o „reorientare fiscală” și la revizuirea impozitului pe venit. Comisia a aprobat solicitarea de abatere temporară cu condiția ca aceasta să pună în aplicare în mod corespunzător convenția convenită, monitorizată în cadrul semestrului european.

Recomandările Comisiei către Franța vizează o simplificare a sistemului fiscal prin limitarea cheltuielilor fiscale, eliminarea impozitelor ineficiente și reducerea impozitelor pe producție. Comisia concluzionează că, în pofida eforturilor permanente, sistemul fiscal francez continuă să fie foarte complex. Impozitele multiple și cheltuielile fiscale prevăzute în codul fiscal conduc la scăderea accesibilității, crescând astfel  costurile de conformitate și incertitudinea juridică.

Recomandările specifice pentru Germania accentuează existența unui potențial de reducere a  impozitării distorsionate a forței de muncă prin schimbarea orientării fiscale de la piață muncii la sursele de venit care să susțină creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii. Comisia subliniază că îmbunătățirile din anii precedenți nu au fost urmate de progrese similare pentru a reforma sistemul fiscal din Germania. Sistemul rămâne complex, denaturează luarea deciziilor, deși ar putea oferi stimulente mai eficiente pentru investiții și consum.

Recomandările adresate Ungariei subliniază, în primul rând, necesitatea simplificării sistemului fiscal, unde un surplus de impozite specifice sectorului sau impozite mici ridică costurile de conformitate pentru IMM-uri. Mai mult, Comisia solicită Ungariei să-și consolideze lupta împotriva planificării fiscale agresive, reiterează absența impozitelor reținute la sursă pentru dividendele plătite către nerezidenți, dobânzi și plata redevențelor efectuate de societățile cu sediul în Ungaria și nivelul ridicat al intrărilor sau ieșirilor de numerar efectuat prin intermediul unui vehicul investițional special cu un impact redus în economia reală.

În cazul Italiei, Comisia evidențiază, în mod specific, nivelul ridicat al sarcinii fiscale asupra muncii și a capitalului, în detrimentul ocupării forței de muncă și al investițiilor, în timp ce alte impozite mai puțin dăunătoare pentru creșterea economică, cum ar fi impozitarea proprietății și a consumului, sunt insuficient exploatate. În plus, recomandările subliniază că diferența de încasare a TVA este printre cele mai ridicate din UE, din cauza nivelului ridicat de evaziune fiscală produs de lipsa facturării. CE a salutat obligația transmiterii electronice a dovezilor de plată, observând, în același timp, caracterul contraproductiv al pragurilor legale scăzute pentru plățile în numerar ceea ce descurajează utilizarea plăților electronice.

În conformitate cu recomandările specifice ale Comisiei pentru fiecare țară, gradul de respectare a obligațiilor fiscale în România rămâne scăzut, în principal din cauza economiei informale, ceea ce determină un nivel ridicat al muncii nedeclarate.  La fel ca în cazul Italiei, diferența de încasare a TVA rămâne foarte mare, în timp ce, predominanța plăților în numerar facilitează evaziunea fiscală. Prin urmare, Comisia recomandă asigurarea aplicării integrale a cadrului fiscal existent și îmbunătățirea conformării fiscale și a colectării.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending