Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC: Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

Radio CECCAR FM

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

de Erica Steenwijk, Consilier pe politici, Institutul Olandez al Contabililor Certificați și Stathis Gould, Director adjunct, Profesioniști Contabili Angajați, IFAC

A fi profesionist contabil implică mult mai mult decât competență profesională în chestiuni tehnice. Acțiunile sau lipsa de acțiune a contabililor, fie că sunt angajați, fie că sunt consilieri sau auditori, influențează deciziile și acțiunile altora, și contribuie la conduita morală a organizațiilor și societăților. Contabilitatea, la fel ca alte profesii, este de fapt, o practică socială și morală.

Pentru ca un contabil să fie un consilier sau partener de afaceri de încredere, etica profesională este fundamentală. Integritatea profesională trebuie apreciată pentru faptul că aduce credibilitate procesului decizional și protejează interesele părților interesate. A face ceea ce este corect este la fel de important ca avea expertiză tehnică. În acest sens, contabilii angajați trebuie să fie conștienți de modul în care influențează cultura eticii în afaceri. Organizațiile profesionale contabile trebuie să adopte o gândire inovativă în legătură cu modul în care îi pot sprijini pe aceștia în a-și îndeplini responsabilitățile etice.

Realitatea este că a face alegerea potrivită este deseori complicat. Puține dileme etice sunt clare, și multe pot implica perspective și alegeri diferite. În afaceri, luarea unei decizii în beneficiul unui grup de părți interesate poate fi uneori în detrimentul altor părți. Deseori, există considerente morale importante de luat în considerare, precum cele legate de mediul natural, sau de modul în care este distribuită valoarea.

Contabilii angajați și cei din sectorul public se confruntă în mod frecvent cu o serie dilemele etice. Recunoașterea și tratarea în timp real a dilemelor este o parte semnificativă a ceea ce înseamnă a fi profesionist. Prin urmare, este important ca profesia să ofere contabililor un sprijin adecvat pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească nivelul de conștientizare, competență și curaj moral.

Recunoscând că membrii săi se confruntă în cadrul practicilor zilnice de lucru cu provocări de natură etică și întrebări de natură morală, Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește „un model de sprijin reciproc” elaborat de Nyenrode Business University din Breukelen. Acesta reprezintă o abordare bazată pe acțiune compusă din șase întrebări și pași cheie care sunt tratați/tratate ca grup pentru a-i ajuta pe contabili să reflecte asupra chestiunilor de etică cu care se confruntă la locul de muncă.

Un cadru general al prudenței morale

Modelul de sprijin reciproc este un cadru general practic și simplu care ajută oamenii să decidă ce să facă sau să nu facă în situații unde este necesară o evaluare morală. Abordarea are scopul de a ajuta în situațiile de zi cu zi, și în legătură cu aplicarea profesionalizării, învățării și auto-perfecționării.

Este bazată pe „supravegherea colegială”, care înseamnă că dialogul într-un grup este un element important în dezvoltarea prudenței morale și în gestionarea eficientă a chestiunilor de etică. Este probabil ca interacțiunea cu ceilalți să îmbunătățească gândirea etică a unui individ, fiind de ajutor în a privi o chestiune din mai multe perspective. O organizație profesională contabilă ar putea facilita această abordare prin organizarea de seminare și sesiuni de grup care să implice membrii sau ar putea folosi modelul ca pe un instrument care să ajute la formarea unui dialog pe o linie telefonică de suport.

Alternativ, un contabil angajat poate reuni un grup restrâns de colegi de încredere pentru a-l ajuta să parcurgă pașii necesari și să abordeze întrebările, până când se ajunge la o concluzie și o decizie. În general, un grup de cinci până la opt colegi participanți funcționează cel mai bine.

Rolul participanților este de a oferi perspective și detalii legate de dilema în cauză, tratând în același timp cele șase întrebări. Acest lucru ajută la dezvoltarea unor moduri diferite de a gândi problema, moduri alternative de comportament, și în cele din urmă, ajută un individ să vină cu o decizie sau acțiune.

Cei șase pași cheie în Modelul de sprijin reciproc

  1. În legătură cu ce este nevoie să iau o decizie?

Aceasta implică sublinierea naturii și contextului dilemei, inclusiv de ce acea chestiune reprezintă o dilemă pentru individul implicat. Este important ca dilema să fie descrisă dintr-o perspectivă personală, ca individul să detalieze ce acțiune se gândește să întreprindă, sau să nu întreprindă (a nu face nimic poate, în unele cazuri, să fie considerată o acțiune), și ce opțiuni ia sau nu ia în considerare.

  1. Cine sunt părțile interesate afectate?

Evaluarea tuturor părților, persoanelor, și organizațiilor implicate ale căror drepturi sau interese sunt afectate de decizie.

  1. Ce spun regulile de practică profesională, codurile de guvernanță sau de afaceri, ori alte legi sau reglementări?

Există cadre de referință care pot fi de ajutor în formarea unei opinii și în procesul decizional, inclusiv:

  • Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale de Independență), al Consiliului pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili sau Codul etic de la organismul membru IFAC ar trebui să fie punctul primar de referință. Trebuie să fie luate în considerare cele cinci principii ale codului, precum și orice măsuri de protecție care pot fi puse în practică. Măsurile de protecție sunt acțiunile, fie individuale, fie în combinație, pe care un contabil le poate lua pentru a reduce amenințările la adresa conformității cu principiile fundamentale până la un nivel acceptabil. Nu toate amenințările pot fi tratate prin aplicarea măsurilor de protecție.
  • Codul de conduită și valorile organizației. Multe organizații au un cod de conduită sau de etică al angajaților.
  • Legi și reglementări relevante care trebuie să fie luate în considerare, inclusiv jurisprudența relevantă, și îndrumări (deși dacă o acțiune este legală nu înseamnă neapărat că este corectă din punct de vedere moral, de aici și abordarea pe care se concentrează modelul de a face o analiză morală).
  • Coduri de bună practică, precum cel de guvernanță corporativă sau codul directorului.
  1. Ce argumente pot fi aduse în sprijinul posibilelor decizii și planuri alternative de acțiune?

Pentru a stabili o poziție – de a face sau a nu face ceva – persoana în cauză trebuie să aducă argumente în favoarea acesteia îndeajuns de puternice pentru a-i convinge pe ceilalți. Persoana în cauză trebuie, de asemenea, să țină cont de orice argumente care pot fi aduse contra poziției respective. Scopul este nu de a anula aceste contraargumente, ci de a arăta că au fost luate în considerare și de a putea declara într-o concluzie cum intenționează persoana în cauză să reflecte acele contraargumente în decizia luată. Stabilirea argumentelor în favoarea și împotriva asumării unui anume plan de acțiune este utilă. Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește Modelul tehnicilor de neutralizare al lui Muel Kapteijn pentru a face un rezumat al justificărilor obișnuite utilizate pentru a susține anumite situații, care, de fapt, pot să nu reprezinte considerente sau argumente substanțiale. Justificările tipice sau „tehnicile de neutralizare” includ: distorsionarea faptelor („nu este adevărat”), negarea standardului („nu este hotărâtor”), aruncarea vinei pe circumstanțe („este peste puterile mele”), și tactica de a se ascunde în spatele propriei persoane („este vorba de o lipsă de auto-control” sau „chiar nu credeam că fac ceva greșit la acel moment”).

  1. Care este concluzia mea după ce am discutat dilema cu membrii grupului meu și am răspuns la toate întrebările de mai sus?

Odată ce au fost exprimate și cântărite atât argumentele pro cât și cele contra, o concluzie clară poate și trebuie să fie formulată. Specificați argumentele care au înclinat balanța. Luați în considerare posibilitatea de a formula o soluție creativă care să reflecte cât mai multe argumente posibil (pro și contra). În acest demers, analizați dacă există o cale de a atenua orice consecință negativă pentru anumite părți interesate.  Consecințele ar trebui să fie incluse în lista de argumente care au fost catalogate ca fiind mai puțin importante.

  1. Care este decizia sau acțiunea mea individuală? Chiar o voi face?

În final, este importantă tratarea întrebărilor cheie, „pot trăi cu urmările deciziei mele?” și „voi merge până la capăt cu decizia?”.

O ultimă întrebare se referă la ce acțiune ați întreprinde dacă situația ar ține de domeniul public, și dacă acțiunile dvs. ar putea fi diferite în condiții de monitorizare din partea publicului.

Un aspect cheie al acestui model este faptul că este neutru din punct de vedere cultural deși deciziile și acțiunile finale pe care le poate lua un contabil pot fi afectate de norme culturale și sociale. Acest lucru poate conduce la concluzia că o situație etică este „acceptabilă”, în ciuda faptului că nu este prudentă din punct de vedere moral. În consecință, pregătirea etică a contabililor ar trebui să ia în considerare în mod explicit modul de tratare a considerentelor culturale și normelor sociale în situațiile în care acestea pot bloca capacitatea contabililor de a-și susține datoria etică.

Drepturi de autor © mai 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

ECONOMIE

Conferința națională a CECCAR. Analize și perspective

Radio CECCAR FM

Luni, 8 aprilie a.c., a avut loc Conferința națională a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), subliniind realizările anului 2023 și conturând obiectivele strategice pentru 2024.

De asemenea, au fost aleși noi membri în Consiliul superior și a fost completată comisia de cenzori a Corpului. Președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, și vicepreședintele Robert-Aurelian Șova au prezentat delegaților, printre altele, raportul privind activitatea desfășurată anul trecut de organismul profesional, situațiile financiare anuale și raportul privind rezultatele activității financiare a CECCAR la 31 decembrie 2023.

Conferința a aprobat direcțiile de acțiune ale organismului profesional pentru anul 2024, în vederea dezvoltării profesiei contabile, amintind aici continuarea dezvoltării relațiilor de colaborare cu instituțiile, autoritățile de reglementare, mediul de afaceri, precum și inițierea de întâlniri periodice la nivel local cu membrii filialei, cu subiecte de interes.

CECCAR va continua procesul de digitalizare a activității, anul acesta urmând să fie eliberate parafele electronice, care vor fi disponibile pe platformă în contul fiecărui membru.

De asemenea, programul de activitate al CECCAR cuprinde un alt punct important: intensificarea eforturilor pentru consolidarea prezenței pe scena globală. Ca membru al unor importante organizații de profil de la nivel internațional (IFAC – International Federation of Accountants, ETAF – European Tax Adviser Federation, Accountancy Europe, IFRS Sustainability Alliance), organismul profesional se implică activ în acțiuni inițiate pentru dezvoltarea profesiei.

CECCAR își asumă rolul de promotor al educației financiar-contabile și în susținerea unei profesii contabile robuste, capabilă să navigheze cu succes provocările erei digitale și globalizării.

Lucrările Conferinței naționale au marcat încă o dată angajamentul CECCAR pentru adaptarea și dezvoltarea continuă a profesiei contabile la cerințele și așteptările unui peisaj economic global în continuă evoluție.

Continuare

ECONOMIE

Concursul de cultură și educație financiar-contabilă – ediția a II-a

Radio CECCAR FM

Ministerul Educației, în parteneriat cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organizează cea de-a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă.

Faza județeană a competiției, desfășurată cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, este programată să se desfășoare la data de 19 aprilie a.c. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu.

Competiția se adresează elevilor de liceu, din clasele a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, calificarea profesională Tehnician în activități economice, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ. La prima ediție, desfășurată anul trecut, au participat peste 450 de elevi din majoritatea județelor țării.

CECCAR și Ministerul Educației urmăresc să crească interesul tinerilor pentru domeniul financiar-contabil și să îi încurajeze în alegerea unei cariere în acest domeniu, contribuind, astfel, la dezvoltarea unei baze solide de profesioniști pregătiți să răspundă provocărilor viitorului.

„În era digitalizării, a transformărilor rapide care marchează economia globală, formarea noilor generații de profesioniști contabili fit for future este o prioritate pentru CECCAR. Participarea tinerilor la a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, unde vor avea ocazia să utilizeze tehnologii specifice domeniului financiar-contabil, reprezintă un pas important în pregătirea lor pentru o carieră într-un domeniu puternic transformat de digitalizare. Prin astfel de inițiative, CECCAR își reafirmă angajamentul de a atrage și forma talente noi în domeniul financiar-contabil, care vor contribui la securitatea și sustenabilitatea financiară a României. Această competiție este mai mult decât o simplă demonstrație de cunoștințe teoretice. Este o platformă de dezvoltare a competențelor și de înțelegere practică a impactului contabilității asupra economiei reale”, a declarat Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Îndemnăm toți elevii eligibili să participe la această competiție, care promite să fie nu doar o experiență educațională valoroasă, dar și o oportunitate de a-și deschide drumul către o carieră de succes în domeniul financiar-contabil.

Concursul va continua cu etapa națională, la care se califică primii doi clasați la faza județeană.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Agenda strategică a UE pentru 2030: consultări suplimentare

Marți, 2 aprilie, președintele Consiliului European, Charles Michel, a invitat liderii UE la o nouă serie de dineuri informale pentru a reflecta și mai mult asupra agendei strategice a UE pentru 2030. În urma primelor discuții din octombrie și noiembrie 2023, prioritățile identificate deja de lideri sunt: o Europă puternică și sigură, o Europă prosperă și competitivă, o Europă liberă și democratică. Mesele informale vor avea loc la Vilnius, București, Varșovia și Viena. Scopul participanților va fi de a specifica obiectivele UE în fiecare domeniu, de a defini măsuri concrete și resurse financiare pentru îndeplinirea acestor obiective. Un proiect de agendă strategică mai detaliat va fi pregătit și prezentat Consiliului European la sfârșitul lunii iunie, alături de foaia de parcurs pentru viitoarele lucrări privind reformele interne în contextul extinderii.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc vineri, 12 aprilie, la Luxemburg

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 12 aprilie, la Luxemburg. Potrivit ordinii de zi a reuniunii, aceștia vor face schimb de opinii și vor încerca să adopte concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Miniștrii vor discuta, de asemenea, despre situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, Consiliul ECOFIN va încerca să aprobe mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 18 aprilie 2024 și va urmări să aprobe o declarație a UE pentru Comitetul monetar și financiar internațional. În cele din urmă, aceștia vor participa la o prezentare a Parchetului European (EPPO) cu privire la activitățile sale, în special în ceea ce privește combaterea fraudei TVA.

Comisia Europeană respinge perspectiva unei taxe de război pentru companiile UE din Rusia

Într-un răspuns scris la o întrebare parlamentară publicată marți, 2 aprilie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a respins un apel de introducere a unei taxe de război pentru companiile din UE care încă își desfășoară activitatea în Rusia, precizând că statele membre au competența de a-și elabora propriile sisteme fiscale și de a decide pe cine să impoziteze. Cu toate acestea, Paolo Gentiloni reamintește că întreprinderile din UE trebuie să respecte în orice moment măsurile restrictive aplicabile ale Uniunii, inclusiv orice măsură restrictivă sectorială, cum ar fi restricțiile comerciale și cele legate de active, adoptate de Consiliu, și că acestea ar putea fi trase la răspundere în caz de încălcări. Ca urmare a pachetelor succesive de sancțiuni adoptate în 2022 și 2023, peste 60% dintre importurile UE din Rusia înainte de invazie au fost plasate sub măsuri restrictive, care acoperă sectoare importante precum energia, oțelul, lemnul, utilajele, vehiculele și produse metalice, a reamintit Paolo Gentiloni. 58% dintre exporturile UE către Rusia au fost, de asemenea, plasate sub incidența măsurilor restrictive ale UE începând cu decembrie 2023, a adăugat acesta. În februarie 2024, eurodeputatul Marek Belka (S&D, Polonia) a întrebat Comisia Europeană dacă ia în considerare tratarea „comportamentului iresponsabil și în principal orientat spre profit” al multinaționalelor europene care fac afaceri în Rusia și plătesc taxe acolo, ajutând astfel guvernul rus în războiul său împotriva Ucrainei și impunând taxe suplimentare asupra acestora.

Franța dorește să lanseze un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE

În cadrul unei reuniuni tripartite care va avea loc luni, 8 aprilie, la Paris, ministrul francez de finanțe Bruno Le Maire le va propune, potrivit surselor, omologilor săi din Germania și Italia, Robert Habeck și Adolfo Urso, ca după alegerile europene să lanseze împreună un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE pentru a începe să reducă birocrația. Franța va propune Germaniei și Italiei ca după luna iunie să fie elaborată o așa-numită directivă „cu caracter general” pentru a revizui toate standardele europene, potrivit declarației sale în fața jurnaliștilor, joi, 4 aprilie. De asemenea, Ministerul Economiei din Franța ar sugera ca pragul pentru numărul de angajați din companiile încadrate la IMM-uri să fie majorat de la 250 la 500, permițând companiilor cu capitalizare medie să fie excluse de la anumite obligații de reglementare în domeniul standardelor contabile, financiare și al raportării nefinanciare.

Conferința ETAF din 17 aprilie 2024Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi, transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending