Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC: Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

Radio CECCAR FM

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

de Erica Steenwijk, Consilier pe politici, Institutul Olandez al Contabililor Certificați și Stathis Gould, Director adjunct, Profesioniști Contabili Angajați, IFAC

A fi profesionist contabil implică mult mai mult decât competență profesională în chestiuni tehnice. Acțiunile sau lipsa de acțiune a contabililor, fie că sunt angajați, fie că sunt consilieri sau auditori, influențează deciziile și acțiunile altora, și contribuie la conduita morală a organizațiilor și societăților. Contabilitatea, la fel ca alte profesii, este de fapt, o practică socială și morală.

Pentru ca un contabil să fie un consilier sau partener de afaceri de încredere, etica profesională este fundamentală. Integritatea profesională trebuie apreciată pentru faptul că aduce credibilitate procesului decizional și protejează interesele părților interesate. A face ceea ce este corect este la fel de important ca avea expertiză tehnică. În acest sens, contabilii angajați trebuie să fie conștienți de modul în care influențează cultura eticii în afaceri. Organizațiile profesionale contabile trebuie să adopte o gândire inovativă în legătură cu modul în care îi pot sprijini pe aceștia în a-și îndeplini responsabilitățile etice.

Realitatea este că a face alegerea potrivită este deseori complicat. Puține dileme etice sunt clare, și multe pot implica perspective și alegeri diferite. În afaceri, luarea unei decizii în beneficiul unui grup de părți interesate poate fi uneori în detrimentul altor părți. Deseori, există considerente morale importante de luat în considerare, precum cele legate de mediul natural, sau de modul în care este distribuită valoarea.

Contabilii angajați și cei din sectorul public se confruntă în mod frecvent cu o serie dilemele etice. Recunoașterea și tratarea în timp real a dilemelor este o parte semnificativă a ceea ce înseamnă a fi profesionist. Prin urmare, este important ca profesia să ofere contabililor un sprijin adecvat pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească nivelul de conștientizare, competență și curaj moral.

Recunoscând că membrii săi se confruntă în cadrul practicilor zilnice de lucru cu provocări de natură etică și întrebări de natură morală, Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește „un model de sprijin reciproc” elaborat de Nyenrode Business University din Breukelen. Acesta reprezintă o abordare bazată pe acțiune compusă din șase întrebări și pași cheie care sunt tratați/tratate ca grup pentru a-i ajuta pe contabili să reflecte asupra chestiunilor de etică cu care se confruntă la locul de muncă.

Un cadru general al prudenței morale

Modelul de sprijin reciproc este un cadru general practic și simplu care ajută oamenii să decidă ce să facă sau să nu facă în situații unde este necesară o evaluare morală. Abordarea are scopul de a ajuta în situațiile de zi cu zi, și în legătură cu aplicarea profesionalizării, învățării și auto-perfecționării.

Este bazată pe „supravegherea colegială”, care înseamnă că dialogul într-un grup este un element important în dezvoltarea prudenței morale și în gestionarea eficientă a chestiunilor de etică. Este probabil ca interacțiunea cu ceilalți să îmbunătățească gândirea etică a unui individ, fiind de ajutor în a privi o chestiune din mai multe perspective. O organizație profesională contabilă ar putea facilita această abordare prin organizarea de seminare și sesiuni de grup care să implice membrii sau ar putea folosi modelul ca pe un instrument care să ajute la formarea unui dialog pe o linie telefonică de suport.

Alternativ, un contabil angajat poate reuni un grup restrâns de colegi de încredere pentru a-l ajuta să parcurgă pașii necesari și să abordeze întrebările, până când se ajunge la o concluzie și o decizie. În general, un grup de cinci până la opt colegi participanți funcționează cel mai bine.

Rolul participanților este de a oferi perspective și detalii legate de dilema în cauză, tratând în același timp cele șase întrebări. Acest lucru ajută la dezvoltarea unor moduri diferite de a gândi problema, moduri alternative de comportament, și în cele din urmă, ajută un individ să vină cu o decizie sau acțiune.

Cei șase pași cheie în Modelul de sprijin reciproc

  1. În legătură cu ce este nevoie să iau o decizie?

Aceasta implică sublinierea naturii și contextului dilemei, inclusiv de ce acea chestiune reprezintă o dilemă pentru individul implicat. Este important ca dilema să fie descrisă dintr-o perspectivă personală, ca individul să detalieze ce acțiune se gândește să întreprindă, sau să nu întreprindă (a nu face nimic poate, în unele cazuri, să fie considerată o acțiune), și ce opțiuni ia sau nu ia în considerare.

  1. Cine sunt părțile interesate afectate?

Evaluarea tuturor părților, persoanelor, și organizațiilor implicate ale căror drepturi sau interese sunt afectate de decizie.

  1. Ce spun regulile de practică profesională, codurile de guvernanță sau de afaceri, ori alte legi sau reglementări?

Există cadre de referință care pot fi de ajutor în formarea unei opinii și în procesul decizional, inclusiv:

  • Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale de Independență), al Consiliului pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili sau Codul etic de la organismul membru IFAC ar trebui să fie punctul primar de referință. Trebuie să fie luate în considerare cele cinci principii ale codului, precum și orice măsuri de protecție care pot fi puse în practică. Măsurile de protecție sunt acțiunile, fie individuale, fie în combinație, pe care un contabil le poate lua pentru a reduce amenințările la adresa conformității cu principiile fundamentale până la un nivel acceptabil. Nu toate amenințările pot fi tratate prin aplicarea măsurilor de protecție.
  • Codul de conduită și valorile organizației. Multe organizații au un cod de conduită sau de etică al angajaților.
  • Legi și reglementări relevante care trebuie să fie luate în considerare, inclusiv jurisprudența relevantă, și îndrumări (deși dacă o acțiune este legală nu înseamnă neapărat că este corectă din punct de vedere moral, de aici și abordarea pe care se concentrează modelul de a face o analiză morală).
  • Coduri de bună practică, precum cel de guvernanță corporativă sau codul directorului.
  1. Ce argumente pot fi aduse în sprijinul posibilelor decizii și planuri alternative de acțiune?

Pentru a stabili o poziție – de a face sau a nu face ceva – persoana în cauză trebuie să aducă argumente în favoarea acesteia îndeajuns de puternice pentru a-i convinge pe ceilalți. Persoana în cauză trebuie, de asemenea, să țină cont de orice argumente care pot fi aduse contra poziției respective. Scopul este nu de a anula aceste contraargumente, ci de a arăta că au fost luate în considerare și de a putea declara într-o concluzie cum intenționează persoana în cauză să reflecte acele contraargumente în decizia luată. Stabilirea argumentelor în favoarea și împotriva asumării unui anume plan de acțiune este utilă. Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește Modelul tehnicilor de neutralizare al lui Muel Kapteijn pentru a face un rezumat al justificărilor obișnuite utilizate pentru a susține anumite situații, care, de fapt, pot să nu reprezinte considerente sau argumente substanțiale. Justificările tipice sau „tehnicile de neutralizare” includ: distorsionarea faptelor („nu este adevărat”), negarea standardului („nu este hotărâtor”), aruncarea vinei pe circumstanțe („este peste puterile mele”), și tactica de a se ascunde în spatele propriei persoane („este vorba de o lipsă de auto-control” sau „chiar nu credeam că fac ceva greșit la acel moment”).

  1. Care este concluzia mea după ce am discutat dilema cu membrii grupului meu și am răspuns la toate întrebările de mai sus?

Odată ce au fost exprimate și cântărite atât argumentele pro cât și cele contra, o concluzie clară poate și trebuie să fie formulată. Specificați argumentele care au înclinat balanța. Luați în considerare posibilitatea de a formula o soluție creativă care să reflecte cât mai multe argumente posibil (pro și contra). În acest demers, analizați dacă există o cale de a atenua orice consecință negativă pentru anumite părți interesate.  Consecințele ar trebui să fie incluse în lista de argumente care au fost catalogate ca fiind mai puțin importante.

  1. Care este decizia sau acțiunea mea individuală? Chiar o voi face?

În final, este importantă tratarea întrebărilor cheie, „pot trăi cu urmările deciziei mele?” și „voi merge până la capăt cu decizia?”.

O ultimă întrebare se referă la ce acțiune ați întreprinde dacă situația ar ține de domeniul public, și dacă acțiunile dvs. ar putea fi diferite în condiții de monitorizare din partea publicului.

Un aspect cheie al acestui model este faptul că este neutru din punct de vedere cultural deși deciziile și acțiunile finale pe care le poate lua un contabil pot fi afectate de norme culturale și sociale. Acest lucru poate conduce la concluzia că o situație etică este „acceptabilă”, în ciuda faptului că nu este prudentă din punct de vedere moral. În consecință, pregătirea etică a contabililor ar trebui să ia în considerare în mod explicit modul de tratare a considerentelor culturale și normelor sociale în situațiile în care acestea pot bloca capacitatea contabililor de a-și susține datoria etică.

Drepturi de autor © mai 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și CCIB, parteneriat pentru dezvoltarea colaborării dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri

Radio CECCAR FM

La sediul Camerei de Comerț si Industrie a Municipiului București (CCIB) a avut loc semnarea protocolului de colaborare între Camera București și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Ca urmare a semnării acestui document de către președinții celor două instituții, Iuliu Stocklosa, respectiv, Elena-Ecaterina Chivu, părțile vor coopera în vederea organizării în parteneriat de conferințe, seminarii, workshop-uri, evenimente de networking, în vederea consolidării parteneriatului dintre comunitatea de afaceri bucureșteană  și profesioniștii contabili.

„Sunt convins ca o bună conlucrare a CCIB cu CECCAR, unul dintre partenerii noștri de valoare, va contribui nu numai la îmbunătățirea climatului economic, ci și la o mai bună adaptare a firmelor, îndeosebi a celor mici și mijlocii, la un mediu volatil, puternic concurențial și aflat sub influența mult mai multor factori decât înainte de pandemie”, a declarat președintele CCIB cu acest prilej.

„Acest acord consolidează parteneriatul strategic cu mediul de afaceri, reafirmând rolul esențial pe care experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR îl joacă în calitate de parteneri de încredere ai antreprenorilor. Subliniez din nou angajamentul nostru față de etica și profesionalismul care ne reprezintă profesia în relația cu companiile, pentru a le ajuta să se adapteze la dinamica și complexitatea crescândă a pieței economice. Vom lucra împreună pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățind reziliența și competitivitatea acestora atât pe plan național, cât și internațional”, a apreciat Elena-Ecaterina Chivu.

Potrivit prevederilor protocolului, echipele CCIB și CECCAR vor lucra pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională și a altor proiecte cu implicații asupra comunității de afaceri bucureștene, inclusiv în ceea ce privește informarea mediului de business în privința rolului si importanței profesiei contabile.

Conducerile celor două instituții și-au exprimat convingerea că, printr-o bună conlucrare, prevederile protocolului vor fi rapid puse în aplicare, fiecare manifestându-și întreaga disponibilitate de a contribui la informarea eficientă a mediului de afaceri.

Semnarea protocolului de colaborare cu CECCAR se înscrie în sfera preocupărilor constante ale CCIB de a contribui la susținerea și îmbunătățirea calității mediului de afaceri.

Informații generale

Despre CCIB

Cu o tradiție de 156 de ani în reprezentarea mediului de afaceri și în derularea de parteneriate cu autoritățile, CCIB se bucură de o largă recunoaștere în țară și străinătate. Camera București conlucrează cu circa 110 organizații similare de pe toate continentele și, pe plan intern, cu mai mult de 40 de organizații profesionale, patronale, instituții ale mediului academic și reprezentanți ai comunității de afaceri. CCIB oferă membrilor săi, dar și comunității de afaceri bucureștene o gamă largă de servicii de la promovarea personalizată a produselor și serviciilor, eliberare de certificate de origine sau atestând situația de forță majoră, servicii de formare profesională, organizare de evenimente în Palatul CCIB și până la servicii de arbitraj. Potrivit statutului Camerei, membrii săi beneficiază de o serie de facilități.

Despre CECCAR

Este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie de 103 ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniu, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială, cât și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi. Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel mondial IFAC (International Federation of Accountants) – și european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation). CECCAR are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

Radio CECCAR FM

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, CECCAR Filiala Constanța a organizat, la 8 martie, cea de-a doua ediție a evenimentului FEMEIA ȘI CARIERA. La sediul filialei au fost prezente, alături de conducerea CECCAR Constanța, doamne – experți contabili și contabili autorizați din județul de la malul mării și un invitat special, Liliana Moldoveanu, jurnalist, violonist, președinte și membru fondator al Asociației Sweet Land Constanța. Evenimentul a fost dedicat femeii „care este liberă să urmărească visurile ei până în cel mai înalt punct”.

Acestea au avut ocazia să socializeze și să se bucure de această zi specială în care femeia este celebrată într-o atmosferă plină de bucurie, armonie și prietenie, împărtășind împreună gânduri, păreri și experiențe personale”, au transmis reprezentanții filialei Corpului.

Galerie foto

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

    

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR condamnă cu fermitate prestarea ilegală a serviciilor financiar-contabile

Radio CECCAR FM

Investigații recente ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț au condus Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IPJ Neamț la identificarea unui fenomen infracțional amplu – activități ilegale de prestare a serviciilor de contabilitate de către persoane neautorizate, potrivit ziarulceahlaul.ro. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România, își reafirmă angajamentul neclintit pentru asigurarea întregii societăți că activitatea reglementată de contabilitate, prestată de experții contabili și de contabilii autorizați membri CECCAR, este un serviciu bazat pe etică profesională.

Potrivit sursei citate, au fost identificate 150 de persoane fizice și juridice din județul Neamț, care, în perioada 2017-2023, au prestat ilegal servicii de contabilitate, fiind înregistrate peste 100 de dosare penale în care sunt cercetate faptele de exercitare a unei profesii fără drept, evaziune fiscală și înșelăciune.

„CECCAR condamnă cu fermitate orice formă de practică ilegală în domeniul contabilității și reamintește că reglementarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat este esențială pentru protejarea afacerilor, pentru securitatea economică a României. Activitatea de contabilitate desfășurată în conformitate cu legile și reglementările în vigoare este un serviciu bazat pe încredere, joacă un rol fundamental în gestionarea asimetriilor informaționale și în promovarea încrederii părților interesate. Apreciem interesul autorităților pentru eradicarea acestui fenomen infracțional cu impact major negativ în economie”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, făcând referire la recentul caz de la Neamț.

Activitățile ilegale descoperite de IPJ Neamț subliniază o contradicție profundă între piratarea profesiei contabile și etica profesională imperativă pentru acțiunea în interes public și asigurarea calității serviciilor. Această situație subliniază, totodată, nevoia urgentă de asanare a pieței serviciilor contabile, ca o măsură esențială pentru creșterea conformării fiscale voluntare, pentru reechilibrarea bugetului de stat.

CECCAR subliniază că profesioniștii contabili au obligația etică de a acționa în interes public, oferind servicii de cea mai înaltă calitate clienților lor, respectând Codul etic internațional al profesionistului contabil. Prin urmare, orice abatere de la aceste principii nu numai că subminează integritatea și credibilitatea profesiei, dar reprezintă și un risc serios pentru sănătatea financiară a economiei naționale.

În acest context, CECCAR își reînnoiește apelul către toți stakeholderii relevanți – autorități și mediul de afaceri – să sprijine eforturile de intensificare a luptei împotriva practicilor ilegale și de susținere a practicilor comerciale profesioniste, juste și transparente pe piața serviciilor de profil, așa cum sunt prevăzute de legislația în vigoare. Numai printr-un efort comun putem descuraja astfel de acte ilicite, asigurându-ne, astfel, că serviciile de contabilitate din România rămân sinonime cu profesionalismul, transparența și integritatea.

De asemenea, aducem în atenția mediului de afaceri faptul că verificarea calității de membru CECCAR se face prin accesarea rubricii Tablou membri de pe site-ul organismului profesional.

Reamintim că CECCAR și-a asumat, în anul 2022, rolul de a fi parte a angajamentului consolidat la nivel global al profesiei contabile pentru lupta împotriva corupției și a criminalității economice, odată cu lansarea, de către International Federation of Accountants (IFAC), a planului de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global.

CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

Totodată, CECCAR își exprimă disponibilitatea deplină de a colabora, în interes public, cu autoritățile și instituțiile competente pentru identificarea și descurajarea practicilor ilegale în domeniul contabilității, pentru asigurarea securității economice.

Despre CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie ce a început să se scrie acum mai bine de o sută de ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniul financiar-contabil din țara noastră, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială – pentru cei care se pregătesc să devină experți contabili și contabili autorizați –, precum și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi – experți contabili și contabili autorizați. CECCAR, singurul organism profesional care oferă șansa obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

Trending