Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC: Criminalitatea informatică amenință încrederea în mediul de afaceri – cum pot ajuta contabilii

Radio CECCAR FM

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Criminalitatea informatică amenință încrederea în mediul de afaceri – cum pot ajuta contabilii

de Sylvia Tsen, Director executiv, Informații, operațiuni și tehnologie, IFAC, și Stathis Gould, Director adjunct, Profesioniști contabili angajați, IFAC

Criminalitatea informatică amenință în fiecare zi încrederea și transparența în mediul de afaceri și guverne. În calitate de consumatori, contribuabili, furnizori sau alte părți interesate, ne întrebăm dacă putem avea încredere în organizații în ceea ce privește asigurarea unei protecții eficiente a datelor noastre. Publicul se așteaptă din ce în ce mai mult la o mai mare deschidere în legătură cu problemele de etică aferente breșelor de securitate cibernetică și în legătură cu modul în care sunt protejate datele personale.

În rolurile lor de protectori și administratori ai valorii, contabilii trebuie să se implice în soluțiile de securitate cibernetică, indiferent dacă acționează drept consultanți pentru clienții lor, într-o echipă financiar-contabilă sau într-un rol strategic sau operațional mai general.

Webinarul privind securitatea cibernetică organizat de IFAC prezintă perspective relevante privind aspectele pe care profesioniștii contabili trebuie să le aibă în vedere în legătură cu rolul pe care îl au în securitatea cibernetică. Acestea includ utilizarea aptitudinilor și a cunoștințelor lor pentru a proteja datele și informațiile, precum și pentru a raporta cu privire la programul și controalele asociate gestionării securității cibernetice a unei companii.

Peisajul securității cibernetice se schimbă rapid, pe măsură ce organizațiile stochează mai multe date, iar hackeri au mai multe oportunități de a pătrunde în sisteme. Consecințele breșelor de securitate, sub forma amenzilor și acțiunilor în justiție și, în final, a pierderii clienților, sunt, de asemenea, din ce în ce mai semnificative.

Al nouălea studiu privind costurile criminalității informatice realizat de Accenture și Institutul Ponemon arată că furtul de informații reprezintă cea mai costisitoare consecință a criminalității informatice, având totodată și cea mai rapidă creștere (deși datele nu reprezintă singura țintă). Companiile nu stau pe gânduri în ceea ce privește asigurarea clădirilor lor, însă, în multe situații, sunt expuse la pierderea și deteriorarea datelor pe care le dețin. În cel mai bun caz, datele furate, sistemele sparte și aplicațiile malware generează perturbări semnificative ale operațiunilor. În cel mai rău caz, este afectată reputația.

Întreprinderile trebuie să plece de la premisa că securitatea lor va fi compromisă. Pentru consiliile de administrație și alte părți interesate, securitatea cibernetică trebuie tratată ca un risc de afaceri semnificativ. Persoanele aflate în funcții de supraveghere sau conducere au nevoie, prin urmare, de mai multe informații cu privire la modul în care organizațiile pot gestiona securitatea cibernetică ca parte a programelor lor de gestionare a riscurilor.

Având în vedere că securitatea cibernetică reprezintă un risc de afaceri complex, multidimensional, este importantă implicarea directorilor și a conducerii în asigurarea unei abordări cuprinzătoare, orientate spre afaceri, care să integreze aspectele de securitate cibernetică în întregul proces decizional și în toate operațiunile care implică datele și rețelele de informații ale companiei.

Gestionarea holistică a riscurilor, în loc de o abordare fracționată, este singura modalitate eficientă de a trata un mediu de afaceri în continuă schimbare și amenințările și riscurile în permanentă evoluție care vizează oamenii, procesele și tehnologia din întreaga întreprindere. Implicarea tuturor nivelurilor unei organizații ajută la asigurarea existenței unui cadru general înțeles de toată lumea și a faptului că diferitele linii de apărare pot gestiona și atenua împreună, în permanență, riscurile de securitate cibernetică.

O abordare proactivă și pragmatică bazată pe riscuri implică identificarea lacunelor, concentrarea resurselor în vederea tratării principalelor amenințări și extinderea activităților de securitate cibernetică mai departe de simpla prevenire, pentru a include colectarea de informații, detectarea și reacția. Pașii principali includ înțelegerea rolurilor și capacităților de securitate cibernetică și identificarea, atenuarea și monitorizarea riscurilor specifice, cum ar fi riscurile asociate confidențialității datelor sau securității în cloud. Identificarea și atenuarea riscurilor cibernetice necesită cartografierea principalelor procese, sisteme și fluxuri de informații și evaluarea planului de remediere a riscurilor și a controalelor corespunzătoare, precum și monitorizarea continuă.

În ceea ce privește tratarea lacunelor substanțiale din nivelurile de securitate cibernetică, este important să fie identificate activele informaționale critice și să se asigure fundamentele corespunzătoare. Pentru multe organizații, aceasta înseamnă abordarea practicilor de securitate fundamentale, inclusiv firewalluri și Internet Gateways; configurații sigure; controlul accesului; protecție antimalware; și gestionarea patch-urilor (pachete de corectare). Disciplina de bază implică reacția la noile standarde și reglementări, înțelegerea punctelor slabe ale sistemelor cu tradiție și identificarea cazurilor în care ar putea fi utile investițiile în tehnologie.

Susținerea întreprinderilor mai mici este o oportunitate importantă pentru firme de a oferi consultanță de afaceri utilă. Profesionistul contabil consultant poate fi deosebit de important pentru:

  • A ajuta clienții să își evalueze guvernanța și gestionarea riscurilor – întreprinderile mai mici tind să nu aibă cunoștințe solide de gestionare a riscurilor și control. Contabilii pot asigura o planificare adecvată pentru continuitatea activității și recuperarea în caz de dezastru, în special împotriva amenințărilor ransomware.
  • A ajuta clienții să cuantifice riscurile și rentabilitatea investiției pe baza costului breșelor și datelor furate și a factorilor care afectează costul; și
  • A ajuta la atenuarea riscurilor prin controale eficiente.

ICAEW oferă niște pași simpli pentru securitatea cibernetică pentru firmele mai mici. Pentru a ajuta contabilii în ceea ce privește gestionarea și atestarea riscurilor, inițiativa AICPA Controale ale sistemelor și organizațiilor (Soc) pentru securitatea cibernetică oferă bazele unei comunicări transparente și consecvente cu privire la eforturile de gestionare a riscului asociat securității cibernetice dintr-o organizație și ale creșterii încrederii părților interesate în informațiile întocmite de conducere cu privire la eforturile unei organizații în legătură cu securitatea cibernetică.

Cadrul general de raportare privind gestionarea riscului asociat securității cibernetice, un element cheie al SOC, include criteriile pe care conducerea trebuie să le folosească pentru descrierea programului de gestionare a riscului de securitate cibernetică al unei entități și componentele cheie ale raportului de atestare a securității cibernetice, care acoperă descrierea de către conducere a programului de gestionare a riscurilor din cadrul entității și declarația acesteia cu privire la eficacitatea operațională a controalelor pentru asigurarea realizării obiectivelor de securitate cibernetică, precum și componentele cheie ale raportului de atestare și raportul profesionistului contabil cu privire la acestea.

Impactul asupra cunoștințelor și aptitudinilor

Un rol sporit în securitatea cibernetică necesită o experiență, cunoștințe și aptitudini relevante. Pentru a permite contabililor să ofere servicii eficiente de gestionare a riscului de securitate cibernetică sau servicii de atestare, cunoștințele și aptitudinile necesare vizează următoarele domenii cheie:

  • Sisteme și tehnologii It relevante, precum și capacitatea de a se menține la curent cu schimbările din mediul tehnologic și al sistemelor
  • Înțelegerea proceselor și controalelor IT și evaluarea acestora
  • Cunoașterea și experiența relevantă în ceea ce privește cadrele generale de securitate cibernetică
  • Înțelegerea sectorului și a activității entității și măsura în care este expusă la tipuri specifice de riscuri de securitate cibernetică
  • Crearea și implicarea unor echipe multidisciplinare, de exemplu, care includ profesioniști din domeniul securității informatice și auditori.

Profesionistul contabil trebuie, de asemenea, să acorde o atenție sporită principiilor de etică atunci când analizează măsurile care trebuie luate în cazul unei breșe de securitate fie în propria organizație, fie într-o organizație căreia îi oferă consultanță. Având în vedere obligația contabililor de a acționa in interesul public, ar putea fi necesară o informare publică, de exemplu, înștiințarea clienților cu privire la faptul că informațiile lor personale au fost expuse. Dacă a fost cerută o răscumpărare, ar putea fi necesar să se solicite sprijin și consiliere de specialitate.

Mai multe informații privind tratarea securității cibernetice sunt disponibile pe IFAC Gateway, inclusiv resurse elaborate de organismele membre IFAC.

Drepturi de autor © mai 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și CCIB, parteneriat pentru dezvoltarea colaborării dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri

Radio CECCAR FM

La sediul Camerei de Comerț si Industrie a Municipiului București (CCIB) a avut loc semnarea protocolului de colaborare între Camera București și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Ca urmare a semnării acestui document de către președinții celor două instituții, Iuliu Stocklosa, respectiv, Elena-Ecaterina Chivu, părțile vor coopera în vederea organizării în parteneriat de conferințe, seminarii, workshop-uri, evenimente de networking, în vederea consolidării parteneriatului dintre comunitatea de afaceri bucureșteană  și profesioniștii contabili.

„Sunt convins ca o bună conlucrare a CCIB cu CECCAR, unul dintre partenerii noștri de valoare, va contribui nu numai la îmbunătățirea climatului economic, ci și la o mai bună adaptare a firmelor, îndeosebi a celor mici și mijlocii, la un mediu volatil, puternic concurențial și aflat sub influența mult mai multor factori decât înainte de pandemie”, a declarat președintele CCIB cu acest prilej.

„Acest acord consolidează parteneriatul strategic cu mediul de afaceri, reafirmând rolul esențial pe care experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR îl joacă în calitate de parteneri de încredere ai antreprenorilor. Subliniez din nou angajamentul nostru față de etica și profesionalismul care ne reprezintă profesia în relația cu companiile, pentru a le ajuta să se adapteze la dinamica și complexitatea crescândă a pieței economice. Vom lucra împreună pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățind reziliența și competitivitatea acestora atât pe plan național, cât și internațional”, a apreciat Elena-Ecaterina Chivu.

Potrivit prevederilor protocolului, echipele CCIB și CECCAR vor lucra pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională și a altor proiecte cu implicații asupra comunității de afaceri bucureștene, inclusiv în ceea ce privește informarea mediului de business în privința rolului si importanței profesiei contabile.

Conducerile celor două instituții și-au exprimat convingerea că, printr-o bună conlucrare, prevederile protocolului vor fi rapid puse în aplicare, fiecare manifestându-și întreaga disponibilitate de a contribui la informarea eficientă a mediului de afaceri.

Semnarea protocolului de colaborare cu CECCAR se înscrie în sfera preocupărilor constante ale CCIB de a contribui la susținerea și îmbunătățirea calității mediului de afaceri.

Informații generale

Despre CCIB

Cu o tradiție de 156 de ani în reprezentarea mediului de afaceri și în derularea de parteneriate cu autoritățile, CCIB se bucură de o largă recunoaștere în țară și străinătate. Camera București conlucrează cu circa 110 organizații similare de pe toate continentele și, pe plan intern, cu mai mult de 40 de organizații profesionale, patronale, instituții ale mediului academic și reprezentanți ai comunității de afaceri. CCIB oferă membrilor săi, dar și comunității de afaceri bucureștene o gamă largă de servicii de la promovarea personalizată a produselor și serviciilor, eliberare de certificate de origine sau atestând situația de forță majoră, servicii de formare profesională, organizare de evenimente în Palatul CCIB și până la servicii de arbitraj. Potrivit statutului Camerei, membrii săi beneficiază de o serie de facilități.

Despre CECCAR

Este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie de 103 ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniu, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială, cât și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi. Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel mondial IFAC (International Federation of Accountants) – și european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation). CECCAR are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

Radio CECCAR FM

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, CECCAR Filiala Constanța a organizat, la 8 martie, cea de-a doua ediție a evenimentului FEMEIA ȘI CARIERA. La sediul filialei au fost prezente, alături de conducerea CECCAR Constanța, doamne – experți contabili și contabili autorizați din județul de la malul mării și un invitat special, Liliana Moldoveanu, jurnalist, violonist, președinte și membru fondator al Asociației Sweet Land Constanța. Evenimentul a fost dedicat femeii „care este liberă să urmărească visurile ei până în cel mai înalt punct”.

Acestea au avut ocazia să socializeze și să se bucure de această zi specială în care femeia este celebrată într-o atmosferă plină de bucurie, armonie și prietenie, împărtășind împreună gânduri, păreri și experiențe personale”, au transmis reprezentanții filialei Corpului.

Galerie foto

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

    

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR condamnă cu fermitate prestarea ilegală a serviciilor financiar-contabile

Radio CECCAR FM

Investigații recente ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț au condus Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IPJ Neamț la identificarea unui fenomen infracțional amplu – activități ilegale de prestare a serviciilor de contabilitate de către persoane neautorizate, potrivit ziarulceahlaul.ro. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România, își reafirmă angajamentul neclintit pentru asigurarea întregii societăți că activitatea reglementată de contabilitate, prestată de experții contabili și de contabilii autorizați membri CECCAR, este un serviciu bazat pe etică profesională.

Potrivit sursei citate, au fost identificate 150 de persoane fizice și juridice din județul Neamț, care, în perioada 2017-2023, au prestat ilegal servicii de contabilitate, fiind înregistrate peste 100 de dosare penale în care sunt cercetate faptele de exercitare a unei profesii fără drept, evaziune fiscală și înșelăciune.

„CECCAR condamnă cu fermitate orice formă de practică ilegală în domeniul contabilității și reamintește că reglementarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat este esențială pentru protejarea afacerilor, pentru securitatea economică a României. Activitatea de contabilitate desfășurată în conformitate cu legile și reglementările în vigoare este un serviciu bazat pe încredere, joacă un rol fundamental în gestionarea asimetriilor informaționale și în promovarea încrederii părților interesate. Apreciem interesul autorităților pentru eradicarea acestui fenomen infracțional cu impact major negativ în economie”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, făcând referire la recentul caz de la Neamț.

Activitățile ilegale descoperite de IPJ Neamț subliniază o contradicție profundă între piratarea profesiei contabile și etica profesională imperativă pentru acțiunea în interes public și asigurarea calității serviciilor. Această situație subliniază, totodată, nevoia urgentă de asanare a pieței serviciilor contabile, ca o măsură esențială pentru creșterea conformării fiscale voluntare, pentru reechilibrarea bugetului de stat.

CECCAR subliniază că profesioniștii contabili au obligația etică de a acționa în interes public, oferind servicii de cea mai înaltă calitate clienților lor, respectând Codul etic internațional al profesionistului contabil. Prin urmare, orice abatere de la aceste principii nu numai că subminează integritatea și credibilitatea profesiei, dar reprezintă și un risc serios pentru sănătatea financiară a economiei naționale.

În acest context, CECCAR își reînnoiește apelul către toți stakeholderii relevanți – autorități și mediul de afaceri – să sprijine eforturile de intensificare a luptei împotriva practicilor ilegale și de susținere a practicilor comerciale profesioniste, juste și transparente pe piața serviciilor de profil, așa cum sunt prevăzute de legislația în vigoare. Numai printr-un efort comun putem descuraja astfel de acte ilicite, asigurându-ne, astfel, că serviciile de contabilitate din România rămân sinonime cu profesionalismul, transparența și integritatea.

De asemenea, aducem în atenția mediului de afaceri faptul că verificarea calității de membru CECCAR se face prin accesarea rubricii Tablou membri de pe site-ul organismului profesional.

Reamintim că CECCAR și-a asumat, în anul 2022, rolul de a fi parte a angajamentului consolidat la nivel global al profesiei contabile pentru lupta împotriva corupției și a criminalității economice, odată cu lansarea, de către International Federation of Accountants (IFAC), a planului de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global.

CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

Totodată, CECCAR își exprimă disponibilitatea deplină de a colabora, în interes public, cu autoritățile și instituțiile competente pentru identificarea și descurajarea practicilor ilegale în domeniul contabilității, pentru asigurarea securității economice.

Despre CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie ce a început să se scrie acum mai bine de o sută de ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniul financiar-contabil din țara noastră, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială – pentru cei care se pregătesc să devină experți contabili și contabili autorizați –, precum și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi – experți contabili și contabili autorizați. CECCAR, singurul organism profesional care oferă șansa obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

Trending