Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Formarea și afirmarea profesională, sub impactul transformărilor tehnologice, economice și sociale din prezent și în perspectivă

Radio CECCAR FM

Teodor Brateș: În cele ce urmează supunem atenției cititorilor opiniile președintelui Accountancy Europe și ale președintelui Consiliului superior al CECCAR, consemnate cu prilejul Conferinței Naționale a CECCAR. Este vorba despre puncte de vedere de larg interes pentru profesioniștii contabili din țara noastră, întrucât, odată cu relevarea unor elemente definitorii pentru performanța în profesie, sunt abordate și aspecte esențiale privind modul în care vor evolua o serie de procese și fenomene care își vor pune puternic amprenta asupra viitorului domeniului contabilității. Potrivit seriei de interviuri inițiate de CECCAR Business Magazine, adresăm prima întrebare președintelui Accountancy Europe, Florin Toma, rugându-l să se refere la alegerea carierei: de ce cariera contabilă?

Florin Toma: Am pornit pe calea unei cariere în contabilitate și finanțe, alegând în acest sens și liceul economic cu gândul de a continua la Academia de Studii Economice, ceea ce am și făcut. Am fost totdeauna încurajat să aleg ceea ce îmi place și am beneficiat, în acest sens, de ceea ce pot să numesc convergența dintre propriile aspirații și mediul în care am crescut și m-am format. Provin dintr-o familie cu profil economic și juridic și nu pot nega o influență implicită. De altfel,  dincolo de orice, îmi place ceea ce fac și mă bucur de alegerea făcută.

T.B.: Consemnând aceste date de ordin biografic, vă rugăm să vă referiți ceva mai detaliat la parcursul dumneavoastră profesional, cu accent pe momentele care au atestat cât de greu/ușor este să obții rezultatele dorite.

F.T.: Am început ca orice junior de la efectuarea de operațiuni de bază contabile pentru diverși clienți în cadrul unei firme de contabilitate, după care am urmat parcursul profesional necesar pentru a obține calificarea de expert contabil și, ulterior, de auditor financiar. Dacă îți place ceea ce faci, nimic nu este greu… Dar, cred că în această profesie trebuie să îți dorești să înveți, în primul rând, și să fii dispus să depui efort pentru a înțelege tot ceea ce faci. În anii ‘90, când mi-am început cariera, tehnologia nu era cea mai de ajutor, posibilitățile fiind limitate, cel puțin în România acelor ani. În ziua de azi, tehnologia transformă totul și lucrurile par mai ușoare. Dar țin la ideea de a înțelege ceea ce faci, pornind de la cele mai mici operații și până la analize mai complicate deoarece, mai ales în mediul tehnologic de astăzi, observ din ce în ce mai mult o anumită mecanicizare a activităților, care nu este favorabilă învățării și dezvoltării profesionale. 

Robert Șova: Îmi permit să sugerez că elementele prezentate îmbină etape ale parcursului profesional propriu cu aspecte care vizează, în general, modul în care opțiunile pentru profesia contabilă se transformă în cariere de succes. Aș reține în special faptul că este necesară o determinare bine motivată pentru a parcurge anumite etape, care implică depășirea unor dificultăți, dar care, în final, generează satisfacții profesionale incontestabile.

T.B.: Pentru că ați subliniat acest aspect, următoarea întrebare adresată domnului Florin Toma vizează legătura dintre opțiunea personală și implicarea în activitatea organismului național și a celor internaționale de profil.

F.T.: Am început în anii 2000 prin a participa la diverse grupe de lucru create între CECCAR și organisme internaționale ale profesiei noastre. Apoi, am fost desemnat să particip în calitate de delegat în cadrul grupelor de lucru pentru IMM și audit la Federația Experților Contabili Europeni (FEE atunci, Accountancy Europe astăzi). Între 2009 și 2014 am fost membru al IFAC SMP Committee și Consilier al membrului român al IFAC PAIB Committee. În 2013 am fost ales în cadrul Consiliului de Administrație al Accountancy Europe, iar în 2018 am fost ales președinte al acestei organizații pentru următorii doi ani. Pe tot acest parcurs am reușit să obțin imaginea modului în care este exercitată profesia în lume, mai ales în Europa. Este un tablou în care modul de operare al organismelor profesionale este destul de divers, în ciuda faptului că obiectivul profesiei contabile rămâne același, respectiv asigurarea integrității transparenței informației financiare.

T.B.: Prin urmare, ați avut numeroase posibilități de a cunoaște, în evoluția lor, provocările cu care se confruntă profesia contabilă la nivel european.

F.T.: Așa este. Trebuie să precizez că, în prezent, profesia contabilă are în față provocări importante, care sunt determinate în primul rând de societatea civilă care, în fața scrutinului public, dă naștere la reacții politice și de reglementare. Mă voi opri la trei mari provocări, fără a avea pretenția că lista este completă. În primul rând ne confruntăm cu o punere în discuție a încrederii în rolul profesiei contabile: crearea de credibilitate pentru raportarea financiară. În urma scandalurilor de tip Lux Leaks, Panama Papers, Paradise Papers și altele care au scos la lumină scheme de evitare a plății impozitelor, percepția publică asupra profesiei a fost puternic influențată. Acest lucru a fost facilitat și de faptul că există oricum o așteptare publică în ceea ce privește rolul profesionistului contabil de a da o asigurare totală asupra informației financiare, fără bază în realitatea misiunii acestuia. Rolul profesionistului contabil este clar și cred că profesia a demonstrat și demonstrează că lucrează împreună cu societatea pentru clarificarea acestor percepții în interes public. În al doilea rând, tehnologia. Este o provocare imediată, prezentă, care transformă afacerile, piețele, profesiile și mentalitățile. Este o provocare, dar în același timp pot afirma că este și oportunitatea profesiei de a se echipa rapid pentru a răspunde cerințelor clienților și pentru a adăuga valoare în interpretarea și analizarea informației financiare. Privită din punctul de vedere al membrilor profesiei, trebuie să avem în vedere noile generații de profesioniști, care sunt deja tehnologic educați și care așteaptă să găsească o profesie la nivel tehnologic actual, atractivă pentru construirea unei cariere de succes. În al treilea rând, dar nu pe ultimul loc, profesia, asemenea întregii societăți, se confruntă cu provocări de mediu și cu modul în care afacerile asigură o raportare integrată, care cuprinde inclusiv informații nefinanciare. Responsabilizarea afacerilor în ceea ce privește mediul și modul de operare față de societate se concretizează în reglementări pe tot teritoriul european (17 țări au deja cerințe de raportare integrată, dintre care 11 solicită inclusiv verificarea acestei raportări). Rolul profesionistului contabil se redefinește într-un fel, în condițiile la care m-am referit.

T.B.: După această amplă trecere în revistă a unor fapte și date care reprezintă, pentru profesioniștii contabili, veritabile provocări, vă propun, domnule președinte Șova, să vă referiți la relația dintre provocări și oportunități, tema pe care ați abordat-o deseori în intervențiile dumneavoastră publice, inclusiv la manifestările din ultima perioadă.

R.Ș.: Într-adevăr, profesia contabilă, în prezent, se confruntă cu o serie de provocări care, cu siguranță, vor rămâne de actualitate pe termen lung. Însă aș dori să mă opresc la cea pe care eu o consider ca fiind cea mai mare provocare în acest moment pentru profesia noastră – digitalizarea. Atât la nivel de profesie, cât și la nivelul mediului antreprenorial și, extins, la nivelul întregii societăți, avansul rapid al tehnologiei necesită adaptarea, în același ritm, la cerințele, la așteptările din piață. Însăși natura profesiei contabile se schimbă simțitor. Dacă până nu de mult profesia contabilă era asimilată cu „ronțăitul cifrelor”, astăzi profesionistului contabil îi sunt indispensabile abilitățile tehnologice și gândirea „out of the box”. Dar, cu siguranță, această transformare, care atrage de la sine și schimbare modelului de business, trebuie privită cu optimism, prin exploatarea la maximum cu scopul orientării activității profesioniștilor contabili către economia digitală, către oferirea de servicii integrate ce transformă rolul profesionistului contabil în consilier de încredere al managementului companiei. Tocmai acestea sunt motivele care stau la baza strategiei CECCAR din ultimii ani, de adaptare a Programului Național de Dezvoltare Profesională Continuă la cerințele prezentului și viitorului. De asemenea, planul de gestionare a profesiei contabile la nivel național de către organismul profesional include evenimente tematice pentru dezbaterea acestor provocări și oportunități care trebuie să ajute la consolidarea poziției profesionistului contabil în economia națională.

T.B.: Consemnând această opinie care vizează aspecte fundamentale ale profesiei, vă rugăm să comentați prezenta întrebare pe care o auzim cu diferite prilejuri, și anume: va dispărea contabilul în viitor?

R.Ș.: Răspunsul este simplu: nu, contabilul nu va dispărea, însă rolul lui se va schimba, iar acest lucru se vede deja. Software-ul nu va putea înlocui niciodată raționamentul uman, însă va prelua din ce în ce mai mult din activitatea repetitivă, fapt ce va permite ca profesionistul să se concentreze pe serviciile ce aduc valoare adăugată, profesia lărgindu-și, astfel, orizontul. Inteligența artificială a devenit o realitate și în economie și, cred eu, este o realitate binevenită. Mai mult decât atât, consider că este necesar ca în aceste procese de schimbare a sistemelor informaționale să fie implicați și profesioniștii contabili, inclusiv în evaluarea acestora, ei fiind cei care le vor utiliza și care știu cel mai bine care sunt nevoile și care trebuie să fie răspunsul acestor sisteme la cerințele impuse. În concluzie, în opinia mea, viitorul profesiei contabile nu poate exista decât la braț cu tehnologia. Trebuie să ne bucurăm că trăim aceste momente ale transformării și că putem să fim parte a acestui proces amplu de digitalizare, de avans tehnologic, care ne poate ajuta să contribuim la dezvoltarea unei economii prielnice progresului.

T.B.: Adresându-mă dumneavoastră, domnule Florin Toma, vă propunem să vă referiți, din calitatea de președinte al Accountancy Europe, la strategia și tactica menite să asigure realizarea obiectivelor pentru mandatul de doi ani pe care l-ați preluat începând cu 1 ianuarie a.c.

F.T.: Rolul Accountancy Europe este de a lucra împreună cu membrii săi în scopul influențării reglementărilor europene, pentru asigurarea interesului public, reprezentând 51 de organisme profesionale, care însumează 1 milion de membri. În același timp, Accountancy Europe lucrează cu membrii săi în scopul asigurării cooperării dintre aceștia și pentru a-i ajuta să definească rolul profesiei în viitor. Strategia Accountancy Europe pentru următorii doi ani a fost aprobată în decembrie 2018 și vine ca un răspuns direct la provocările care sunt așteptate în această perioadă. Aceasta cuprinde 5 priorități, sprijinite de programe și proiecte: Finanțe sustenabile, Întreprinderi Mici și Mijlocii, Audit, Reglementări fiscale și Raportare financiară. Rolul meu, ca președinte, este să asigur implementarea acestei strategii.

T.B.: Întrucât convorbirea a scos în evidență importanța deosebită a unei viziuni strategice privind obiectivele la nivel european, vă rugăm, domnule Robert Șova, să abordați aspectele esențiale care vizează legătura organică dintre cerințele specifice la nivel național cu cele care conturează cadrul comunitar de abordare a acestor aspecte de interes major.

R.Ș.: Este evident că strategia de adaptare a organismului profesional din țara noastră la nevoile membrilor și la cele ale partenerilor noștri de dialog, începută în urmă cu câțiva ani, rămâne principala direcție de acțiune și în cel de-al doilea mandat pe care îl îndeplinesc în funcția de președinte al Consiliului superior, început anul trecut. Am în vedere, în continuare, consolidarea poziției ocupate de profesia contabilă în economie, creșterea vizibilității profesioniștilor contabili și a încrederii pe care mediul de afaceri o manifestă față de experții contabili și contabilii autorizați, rămânând aceiași parteneri de încredere ai instituțiilor și ai mediului de afaceri, prin profesionalismul și deschiderea spre un dialog constructiv, care ne caracterizează. Ca parte a strategiei noastre de eliminare a pieței gri și negre din sfera serviciilor financiar-contabile, depunem eforturi pentru finalizarea propunerilor legislative de modificare a Legii contabilității nr. 82/1991, precum și a OG nr. 65/1994. O altă prioritate o constituie reducerea poverii administrative la nivelul CECCAR prin digitalizarea serviciilor pe care organismul profesional le oferă membrilor. În acest sens avem în vedere perfecționarea sistemelor deja implementate, precum și dezvoltarea unor noi soluții care să vină în sprijinul experților contabili și contabililor autorizați, precum și al stagiarilor.

T.B.: După această consistentă trecere în revistă a unor obiective majore, de interes național, în strânsă legătură cu cele care vizează întregul continent, consider că a venit momentul în care putem oferi cititorilor câteva dintre sfaturile adresate în principal celor aflați la început de carieră, sau care sunt în pragul de a decide ce carieră vor să urmeze.

F.T.: Incontestabil, profesia are nevoie de tineri, iar aceștia trebuie să înțeleagă că au puterea de a face parte dintr-o profesie frumoasă. Această carieră oferă, în primul rând, apartenența la o rețea formată din membri din toată lumea. Noua generație are oportunități care nu au existat până acum în istoria profesiei. Acestea sunt determinate în primul rând de utilizarea tehnologiei, care este abia la început. Iar din acest punct de vedere, profesionistul contabil are perspective generoase, deoarece poate defini calea pe care o va parcurge. Condiția este atenția la ceea ce se petrece în mediul său și cu el/ea și consecvența în urmărirea obiectivelor profesionale, completate de creativitate și idei noi care vor avea audiență în afaceri și profesie.

R.Ș.: La elementele prezentate, aș adăuga faptul că multitudinea domeniilor existente în piață îngreunează, de multe ori, decizia în ceea ce privește alegerea carierei. Tocmai acesta este motivul pentru care noi, în calitate de organism profesional care reprezintă profesia contabilă în România, desfășurăm constant campanii de informare cu privire la domeniul pe care îl reprezentăm. Adresându-ne tinerilor care au urmat studii în domeniul economic, aducem în atenția acestora ce presupune activitatea unui profesionist contabil – expert contabil sau contabil autorizat. Este foarte important ca de la început să știe care sunt beneficiile și care sunt provocările cu care se pot întâlni de-a lungul carierei. Profesia contabilă nu este ușoară, însă satisfacțiile pe care le aduce odată cu progresul în ceea ce privește dezvoltarea profesională merită – spunem noi – toate eforturile. De ce o carieră în domeniul financiar-contabil? Calificările de expert contabil și de contabil autorizat îți oferă oportunitatea de a activa ca liber profesionist, sau chiar ca antreprenor – prin înființarea de societăți de expertiză contabilă sau de contabilitate. Totodată, profesionistul contabil este singurul profesionist autorizat în măsură să ofere servicii integrate în domeniile financiar-contabil și de conformare fiscală. Vorbind despre calitatea de expert contabil, afirmăm cu certitudine că aceasta îți oferă șansa unei cariere dinamice, o carieră plină de provocări care pot fi transformate în oportunități, atât ca liber profesionist, cât și ca angajat, în această ultimă calitate oferind șansa de a ocupa poziții importante în cadrul companiilor. În ceea ce privește calitatea de contabil autorizat, aceasta presupune un început în ceea ce înseamnă cariera în domeniul financiar-contabil – aria serviciilor pe care le poate oferi un contabil autorizat este mai restrânsă, însă asigură baza pentru a urma pașii în obținerea titulaturii de expert contabil.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending