Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Seminarul Internațional CILEA, ediția a XXXVII-a – Fiscalitatea și contabilitatea în era digitală

Radio CECCAR FM

Congresul profesiei contabile a fost prefațat de Seminarul Internațional CILEA, ediția a XXXVII-a, cu tema „Fiscalitatea și contabilitatea în era digitală”. Evenimentul s-a desfășurat la Palatul Parlamentului.

După cum este cunoscut, Comité de Integraciόn Latino Europa-América (CILEA) pentru profesiile economice și contabile este o asociație fondată în 1997, cu sediul la Roma (Italia), care reunește în prezent 19 organisme profesionale din 16 țări europene și americane de sorginte latină, care reprezintă peste un milion de profesioniști. Misiunea CILEA este de a facilita o comunicare fluidă între țările latine pentru a stabili căi comune în procesul de armonizare a profesiei economice și contabile în contextul globalizării economice, încercând să creeze și să promoveze poziții convergente care să reprezinte punctele de vedere ale lumii latine pe temele specifice profesiei.

Lucrările Simpozionului au fost deschise de mesajul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, expert contabil, și al lui Gustavo Gil Gil, președintele CILEA.

În continuare, lucrările s-au desfășurat pe două Paneluri.

Panelul I – „Compararea sistemului fiscal: Europa vs. America Latină” – a fost moderat de Teofilia Vasilache, membru al grupului tehnic de lucru CILEA Cadrul de raportare pentru IMM-uri. Tema a fost abordată de  Hector Jaime Correa Pinzon, Vicepreședinte CILEA pentru Columbia, și José-María Casado-Raigon, Consilier CILEA și Director General Relații Internaționale GCE Spania.

În centrul atenției s-au situat analizele comparative privind politicile fiscale promovate în numeroase țări din America Latină și din Europa. A rezultat că, în prezent, funcționează o multitudine de sisteme fiscale care aplică cote de impozitare foarte diferite nu numai între cele două continente, ci și între statele de pe același continent. Se înregistrează, deopotrivă, supraimpozitări și fenomene specifice paradiselor fiscale, astfel încât, odată cu păstrarea unor tradiții, a unor cutume, să se promoveze soluții specifice fiecărui stat cu accent pe instituirea unei rețele de taxe menite să încurajeze o serie de procese și fenomene, în special cele legate de volumul și calitatea investițiilor străine. Numărul și ponderea diferitelor taxe în ansamblul sistemelor fiscale naționale prezintă, la rândul lor, o mare diversitate. Aproape în toate statele europene și latino-americane au fost concepute și aplicate numeroase reforme care urmăresc, în principal, introducerea unor simplificări și accentuarea caracterului stimulativ al fiscalității. În acest context, au fost apreciate pozitiv preocupările instituțiilor de reglementare din România, preocupări subsumate îndeplinirii ambelor obiective. De asemenea, s-a apreciat, în mod deosebit, contribuția CECCAR la perfecționarea sistemelor de taxare din România, precum și, pe un plan mai larg, participarea activă a organizației contabililor români la acțiunile inițiate de organizațiile profesionale regionale, continentale și mondiale în vederea adaptării sistemelor fiscale la procesele și fenomenele globalizării și digitalizării.

Panelul II – „Impactul digitalizării asupra profesiei” – a fost moderat de Ezequiel Paniagua Banegas, Președinte CAUB Bolivia, iar speakeri au fost Philippe Arraou, prim-vicepreședinte CILEA și președinte de onoare CSOEC Franța, și João Ferreira da Silva, care a susținut prezentarea vicepreședintelui CILEA pentru Portugalia, Paula Franco, care deține și funcția de președinte OCC.

Expunerile au vizat modul în care au evoluat, atât în țările dezvoltate, cât și la nivelul unor structuri continentale, precum Uniunea Europeană, și al unor structuri internaționale asemenea OCDE, G7 și G20, procesele de creare și perfecționare a tehnologiilor caracteristice erei digitale. Aceste tehnologii influențează tot mai puternic întreaga sferă a activităților economico-sociale și în viața cotidiană. În aceste circumstanțe, speakerii au atras atenția mai ales asupra implicațiilor acestui proces în domeniul contabilității. Elementele de ordin istoric au fost îmbinate cu menționarea unor exemple concrete de situații, de tehnici, de metode prin care se conturează principalele tendințe pe termen scurt, mediu și lung, în special transformările radicale în exercitarea diferitelor profesii, inclusiv a celei contabile. Preluarea unui număr tot mai mare de operațiuni repetitive de noile instrumente ale tehnicii digitale, în special prin expansiunea inteligenței artificiale și a utilizării roboților, reprezintă realități ale zilelor noastre care vor deveni dominante în viitorul apropiat sau mai îndepărtat. S-a subliniat că, în pofida acestor transformări, nu există motive de îngrijorare privind viitorul profesiei contabile, atât timp cât se acționează pentru adaptarea rapidă la schimbări, pentru acumularea de cunoștințe adecvate cerințelor erei digitale, ceea ce presupune ca procesele de formare a specialiștilor să anticipeze, într-o manieră corespunzătoare, schimbările care vor avea loc în modalitățile de exercitare a profesiei contabile. În acest fel, s-a făcut și legătura cu tematica principală a Congresului profesiei contabile din România, respectiv rolul gândirii integrate, al globalizării și tehnologiei în modul în care va arăta viitorul profesiei.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending