Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Congresul al XXII-lea al Profesiei Contabile: Panelul I – Gândirea integrată, globalizarea și tehnologia – viitorul profesiei

Radio CECCAR FM

Lucrările primului panel au fost moderate de prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, președintele Consiliului Superior (CS) al CECCAR, expert contabil. În cuvântul introductiv, președintele CS al CECCAR a propus participanților să-și expună punctele de vedere privind cele trei concepte – gândirea integrată, globalizarea și tehnologia – și impactul lor asupra profesiei contabile: „S-au spus multe aspecte interesante și de către antevorbitori, legate de gândirea integrată și despre modificarea de paradigmă. Probabil va mai dura ceva timp până când acest concept va fi ușor digerabil de toate părțile implicate. Aș întreba care sunt provocările generate de gândirea integrată, bineînțeles și din perspectiva profesiei contabile, cât și a mediului de afaceri. Cum pot fi depășite dificultățile și în ce măsură profesionistul contabil poate contribui la surclasarea acestor provocări și la transformarea lor în oportunități?”.

Luând cuvântul, Philippe Arraou – membru în Consiliul IFAC, președinte de onoare Conseil Supérieur de l’Ordre des Experts-Comptables (CSOEC) Franța, prim-vicepreședinte Comité de Integración Latino Europa-América (CILEA) și președinte European Tax Adviser Federation (ETAF) – a relevat că, în prezent, profesia contabilă se confruntă cu numeroase provocări, apreciind că „totul se schimbă în societatea noastră și rolul contabilului trebuie să se schimbe, de asemenea. Nu ne mai putem concentra doar pe contabilitate. (…) Trebuie să includem în domeniul contabilității mai multe subiecte, mai ales dacă vorbim despre micile întreprinderi și despre cele mijlocii. Acestea depind, într-o mare măsură, de sfaturile date de contabil, pentru că, de regulă, există doar un singur contabil pentru astfel de companii”. În privința serviciilor oferite de profesioniștii contabili IMM-urilor, Philippe Arraou a relevat necesitatea renunțării la tendințele conservatoare în abordarea acestei teme, a diversificării ofertei, ceea ce presupune și un proces de formare, de însușire „a unei multitudini de profile” menite să faciliteze prestarea de servicii complete.  „Gândirea integrată este abordarea corectă și, poate, este mai ușor să ne-o însușim astăzi decât în trecut, deoarece acum avem la dispoziție tehnologia. Tehnologia ne va ajuta să putem aborda și alte subiecte în sfera noastră de interes. Este o viziune pozitivă asupra rolului contabilului și stă în puterea noastră să facem față acestor schimbări. Este hotărârea noastră dacă vrem să refuzăm schimbarea, să refuzăm viitorul, dar cred că ar trebui să ne intereseze să devenim mai deschiși pentru că în fața noastră se deschide o «autostradă» largă, care ne ajută să adăugam valoare serviciilor oferite clienților noștri”.

În continuare, moderatorul, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, a adus în atenția participanților tema educației, în sensul cerinței ca profesionistul contabil să-și lărgească aria de competență: „Am să îl rog pe Robert Stenhouse, viitor președinte al ACCA – un organism global care a demonstrat la nivel internațional rigoare și și-a câștigat prestigiul mai ales din punctul de vedere al acestor componente de educație – să ne spună cum vede aceste chestiuni. Cum poate ACCA să răspundă acestor provocări legate de educație și cum încurajăm gândirea integrată?”.

În răspunsul său, Robert Stenhouse – președinte adjunct Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) – a menționat, înainte de toate, că se bucură de onoarea care-i este acordată, de a participa la Congres, și și-a exprimat convingerea că se va întări colaborarea dintre ACCA și CECCAR pentru a dezvolta, împreună, programe de educare, de formare a viitorilor contabili, obiectiv care constituie el însuși o provocare. Vorbitorul a precizat că „ACCA are aproximativ jumătate de milion de studenți și, deci, datoria noastră este să ne asigurăm ca ei să aibă un loc de muncă atunci când vor fi certificați, iar prin educația continuă să-și găsească tot timpul condiții pentru exercitarea profesiei. Aceasta este provocarea pentru viitor”. În sensul menționat, Robert Stenhouse a adus în discuție, în primul rând, necesitatea abordării sistemice, integrate a datelor colectate ca premisă a analizei lor corecte: „Putem vorbi despre rolul contabililor-manageri în viitor, dar, în ceea ce privește analiza datelor, fie ele financiare, fie ele de altă natură, avem un rol-cheie de jucat. O altă parte a gândirii integrate este în strânsă legătură cu perspectiva pe termen lung. (…) În condițiile abordărilor pe termen scurt, există riscul de a se lua decizii inadecvate. Atunci când îi educăm pe contabilii viitorului, trebuie să gândim pe termen lung, deoarece avem datoria să ținem seama și de interesul public pe care-l servim. Avem nevoie de o temelie serioasă, etică, pentru că va veni vremea în care interesele vor trebui să fie subordonate interesului public major. Așa cum vrem ca – în calitate de părinți – copiii noștri să crească mari și să știe să facă față provocărilor, așa vrem ca și afacerile noastre să se dezvolte cu succes în viitor”.

După această intervenție, președintele CS al CECCAR, Robert-Aurelian Șova, a solicitat și opinia reprezentantei organismului de reglementare, relevând, totodată, colaborarea fructuoasă cu Ministerul Finanțelor Publice, inclusiv în ceea ce privește valorificarea experienței profesioniștilor contabili acumulată inclusiv în interacțiunea lor directă cu clienții, cu antreprenorii.

După ce a remarcat că, prin actualele dezbateri, se dezvoltă și se aprofundează teme care au fost abordate la precedentul Congres al profesiei contabile, Alexandra Lazăr, director al Direcției de legislație și reglementări contabile din cadrul Ministerului Finanțelor Publice – a subliniat cerința ca gândirea integrată, globalizarea și tehnologia „să fie privite ca un tot, ca un întreg”. Referindu-se la rolul contabililor, la faptul că îndeplinesc, într-o măsură tot mai mare, activitățile specifice de consultanță acordată antreprenorilor, Alexandra Lazăr a pus accentul pe necesitatea elaborării de analize care să reflecte fidel realitățile, inclusiv aspectele negative din activitatea companiilor, de calitatea acestora depinzând și prestigiul profesionistului contabil. În continuare, a spus: „Se vorbea aici despre partea de management. Aceasta este, poate, latura care aduce cea mai mare valoare pentru o entitate. Să ne gândim că orice modernizare și tehnologie poate implica și o restructurare a locurilor de muncă, ceea ce impune și desfășurarea unei activități de instruire care să corespundă cerințelor viitorului”. În ceea ce privește relațiile dintre CECCAR și instituțiile de reglementare, a relevat că „nu este vorba despre simple discuții, ci despre activități comune utile. Noi, organismul de reglementare, nu scriem legi pentru noi. Ca să poată fi aplicate trebuie bine înțelese și contăm pe sprijinul dumneavoastră. Ne bucurăm de acest sprijin și sper ca în continuare să aveți aceeași abordare, aceeași deschidere față de Ministerul Finanțelor Publice, astfel încât să vorbim cu toții același limbaj”.

Moderatorul, Robert Șova, a dat asigurări că va fi acordat, în continuare, acest sprijin, și a menționat următorul aspect supus dezbaterii în panel: „Este evident, afacerile devin din ce în ce mai mult globale. Poate – de ce nu? – se va ajunge acolo încât să devină chiar o condiție a succesului unei afaceri și acest fapt aduce după sine provocări pentru profesia noastră. Sigur, ne gândim aici la standardizare și prima propunere legată de realizarea unor standarde internaționale de contabilitate a fost lansată la Congresul din anul 1926, de la Bruxelles, de delegația din România condusă de Nicolae Butculescu. El afirma atunci următoarele: «Contabilii din toată lumea trebuie să înțeleagă, să vorbească o singură limbă contabilă, motiv pentru care trebuie să se producă unificarea metodelor contabile». Iată că, încă din 1926, această nevoie de armonizare exista. Cred că astăzi, odată cu dezvoltarea afacerilor globale, aceasta devine o necesitate. Dintr-o asemenea perspectivă, aș dori să-i întreb pe colegii de panel: în ce măsură credeți că globalizarea va afecta, în viitorul apropiat, dezvoltarea standardelor internaționale de contabilitate, respectiv de raportare financiară? Care ar fi direcțiile imperative pentru profesia contabilă în vederea unui răspuns adecvat evoluției unei economii globalizate?”.

În răspunsul său, Alexandra Lazăr a apreciat că „globalizarea economică are efecte și asupra raportării financiare”. Totodată, Lazăr a menționat că se impune o apropiere a modului de raportare din Europa și Statele Unite ale Americii. „O asemenea apropiere ar ajuta și profesionistul contabil. Este folositor și pentru el să cunoască cât mai mult din ceea ce înseamnă informație financiară și sistem de raportare financiară. (…) Sunt reglementările naționale, sunt cele internaționale, dar poate, la un moment dat, în materiile dumneavoastră de predare, ar putea intra și aceste reguli care se aplică peste ocean. Era vorba despre întrebarea: care va fi viitorul profesiei contabile? Evident, aceasta nu va dispărea niciodată. Depinde de fiecare dintre noi nu doar să rămânem ancorați în realitate, ci să facem tot ceea ce este posibil ca profesia în sine să își dovedească utilitatea pentru toți”.

Tot în legătură cu procesul globalizării, Laura Ștefan, Manager, Specialist sales, Commercial Business Development în cadrul Mastercard – s-a referit la serviciile oferite de operatorul de plăți electronice în vederea efectuării de operațiuni pe zone tot mai extinse ale lumii. În acest context, a relevat cerința standardizării cât mai cuprinzătoare, inclusiv în vederea apropierii modalităților de raportare din România și din SUA, transmiterea de date integrate către decidenți de toate categoriile fiind deosebit de importantă. „Dacă vreodată vom ajunge la această etapă, de a avea un singur standard peste tot în lume, vă pot confirma, din punctul de vedere al tehnologiei, că acesta există, iar datele pot fi furnizate în modul pe care îl doriți, de care aveți nevoie. (…) Noi am derulat un studiu în anul 2017, încercând să identificăm principiile după care companiile din România, mici sau mari, iau decizii. Și nu a fost nicio surpriză pentru mine, însă mă bucur că am avut ocazia să validez această concluzie în cadrul unui studiu: contabilul este principalul suport pe care companiile din România îl au și îl folosesc cu încredere pentru deciziile de zi cu zi. Dacă este vorba despre IMM-uri, nici banca cu care va lucra compania nu este aleasă fără consultarea contabilului. Acesta este un semnal foarte important pentru noi pentru a înțelege că, în primul rând, este un foarte mare privilegiu al profesiei dumneavoastră să aveți această poziție, în centrul oricărei decizii luate de companii, dar, în același timp, este și o foarte mare responsabilitate, pentru că, așa cum se spunea aici, trebuie să vă documentați din cât mai multe domenii, în ciuda faptului că poate creierul este sau nu construit într-un anume fel. Dar, iată, dacă ne gândim la evoluția profesiei contabile, cu adevărat va trebui să vă asumați din ce în ce mai mult acest rol de consultant”.

În intervenția sa, Robert Stenhouse a revenit asupra necesității unei viziuni pe termen lung. „O privire globală înseamnă să nu existe limite în legătură cu posibili clienți, posibili furnizori sau posibile piețe. Și aceasta ar trebui să stimuleze antreprenorii. Nu contează ce vinzi, dar dacă ai o mentalitate globală, atunci ești deschis la tot felul de idei, la tot felul de evoluții; știi care sunt evoluțiile în toată lumea, iar aceasta este cheia pentru o dezvoltare durabilă a companiei, inclusiv printr-o utilizare eficientă a resurselor. Cu standardele internaționale permitem și mobilitatea contabililor. Așa că economiile cele mai bune din lume trimit contabilii în alte locuri și, ulterior, îi cheamă înapoi pentru dezvoltarea economiei”.

În a doua sa intervenție, Philippe Arraou a remarcat consensul referitor la necesitatea promovării standardelor internaționale: „Businessul astăzi este globalizat. Acum, vorbind despre contabilitate, este greu să înțelegem că avem diferite modalități de înregistrare, de operare. Lumea are un trecut, are o cultură, vede lucrurile din diferite perspective. Este foarte greu să ne punem de acord pe standarde comune. Dar, după părerea mea, depinde de voința noastră de a ne pune de acord la nivel internațional și pentru a atinge acest obiectiv este nevoie de eforturi comune”. După ce s-a referit la deosebirile dintre practicile europene și cele americane, Philippe Arraou a reluat ideea potrivit căreia trebuie acționat cu mai multă perseverență pentru identificarea unor puncte de vedere comune, astfel încât standardele internaționale să aibă o arie de aplicare cât mai largă.

La rândul său, Laura Ștefan a prezentat mai multe exemple din care rezultă că, în pofida a numeroase dificultăți, noile tehnologii câștigă teren, ușurând desfășurarea operațiunilor care intră în sfera de preocupări a profesioniștilor contabili: „Părerea mea este că relația umană nu poate fi înlocuită și, atunci, indiferent cât de mult se vor automatiza lucrurile, totdeauna antreprenorul va avea nevoie de un adviser, de un consultant care să îl învețe cum să își gestioneze mai bine afacerile. Noi am dorit să venim în sprijinul experților contabili cu informații din domeniul tehnologiei, motiv pentru care, în 2017, am început un parteneriat cu CECCAR în vederea transmiterii de informații din zona de plăți.  Avem o serie de traininguri sub egida «Master your card», în care aducem informații utile atât pentru contabilii care oferă consultanță IMM-urilor, cât și celor care oferă consultanță corporațiilor. Avem încredere în viitorul profesiei și dorim să fim alături de dumneavoastră în evoluția pe care o veți avea pe viitor. Mult succes!”.

Robert Stenhouse a apreciat că „roboții sunt o parte a viitorului, dar călătoria spre viitor trebuie să fie facilitată de contabil. Cum? Pentru că în minutul în care captăm datele, provocarea care apare este corectitudinea acestora. Aceste date trebuie colectate de sisteme adecvate, și cine știe cel mai bine cum stau lucrurile cu sistemele și structurile decât un contabil? În momentul în care sistemele sunt puse la punct, e nevoie de reguli de funcționare. Cine poate să elaboreze mai bine aceste reguli decât contabilii? Așadar, deși, pe de o parte, roboții sunt o provocare și ar putea fi percepuți ca o amenințare, cred că în același timp ei sunt o mare oportunitate pe măsură ce absorbim tehnologia”.

Intervenind în dezbatere, Philippe Arraou a precizat: „La întrebarea dumneavoastră referitoare la posibila înlocuire a contabililor de către roboți, răspunsul este nu. La întrebarea dacă unele sarcini de lucru ale contabilului vor fi preluate de roboți, răspunsul meu este da. Așadar, depinde cum vezi rolul pe care îl are contabilul, raportat la clientul său. (…) Revin asupra valorii adăugate a serviciilor. Unde se poate adăuga valoare? Se poate adăuga prin respectarea doar a unui dosar de contabilitate excelent sau mai intervine altceva? Din punctul meu de vedere, există viitor pentru contabili, dar împreună cu roboții. Robotica trebuie să o acceptăm și să o introducem în practica noastră, să o folosim din ce în ce mai mult pentru a oferi servicii mai bune clienților noștri. Automatizarea ne ajută pentru că ne dă mai mult timp, poate nu neapărat în același buget, dar cu siguranță ne dă mai mult timp pentru servicii de consultanță și supraveghere. Da, există viitor pentru contabili dar doar alături de roboți”.

Adresându-se reprezentantei autorității de reglementare, moderatorul i-a solicitat opinia pe tema robotizării și automatizării. Astfel, Alexandra Lazăr a precizat: „Partea informatică te ajută, dar sunt aspecte la care nu poți renunța, nu te poți dispensa de ele oricâte rapoarte ți-ar prezenta acel sistem informatic. La un moment dat tot va fi nevoie de cineva care să îți explice, să te îndrume pe calea cea mai bună. Cred că acest lucru, cu siguranță, un robot nu va fi capabil să facă. Trebuie să fim încrezători”.

În încheiere, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a spus: „Ministerul Finanțelor înțelege că rolul expertului contabil este unul foarte important, dar, într-adevăr, trebuie să devenim mai eficienți, să lucrăm cu roboții lângă noi. Eu vă mulțumesc pentru participarea la acest panel. S-au spus foarte multe lucruri despre aceste concepte care, după cum ați văzut, nu sunt specifice doar profesiei noastre, ci tuturor profesiilor liberale, mai mult sau mai puțin. Sper să înțelegem cu toții că trebuie să plecăm de aici cu optimism, că viața ne va fi mai ușoară cu roboții lângă noi și vom fi mai performanți, vom răspunde mai bine partenerilor noștri instituționali, mediului de afaceri și autorităților de reglementare”.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending