Rețele sociale

ECONOMIE

Obligații declarative și de plată cu termen în luna octombrie

Radio CECCAR FM

PÂNĂ VINERI, 7 OCTOMBRIE 2016, INCLUSIV:

Depunerea Declaraţiei 092 „Declaraţie de menţiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală şi care efectuează o achiziţie intracomunitară taxabilă în România”, de către plătitorii de TVA care au în anul 2016 ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic şi care au efectuat o achiziţie intracomunitară de bunuri în luna septembrie 2016 (pentru schimbarea perioadei fiscale din trimestru în lună, începând cu luna octombrie 2016); Reglementare: art. 322 alin. (8) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015).

 PÂNĂ LUNI, 10 OCTOMBRIE 2016, INCLUSIV:

Depunerea Declaraţiei 010 „Declaraţia de înregistrare fiscală/de menţiuni pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică”, de către persoanele juridice, care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire (220.000 lei). Reglementare: art. 310 alin. (6) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015);

Depunerea Declaraţiei 020 „Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane fizice române, de către persoanele fizice, altele decât persoanele fizice române care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire (220.000 lei). Reglementare: art. 310 alin. (6) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015);

Depunerea Declaraţiei 070 „Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire (220.000 lei). Reglementare: art. 310 alin. (6) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015);

Declaraţiile 010, 020 şi 070 se depun şi de persoanele înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316, cu perioadă fiscală luna calendaristică sau trimestrul calendaristic, care solicită, prin opţiune, scoaterea din evidenţa plătitorilor de TVA şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: nu au depăşit plafonul de scutire de 220.000 în cursul anului calendaristic precedent (2015) şi nu au depăşit plafonul de scutire în  anul în curs (2016), până la data depunerii declaraţiei. Reglementare: art. 310 alin. (7) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015);

 PÂNĂ JOI, 20 OCTOMBRIE 2016, INCLUSIV:

Depunerea Declaraţiei speciale de TVA  pentru trimestrul precedent  (sistem VOES) de către persoanele impozabile nestabilite în U.E. care prestează servicii electronice de telecomunicaţii, de radiodifiziune şi televiziune persoanelor neimpozabile. Reglementare: C.F. art. 314 alin. (7).

Depunerea Declaraţiei speciale de TVA pentru trimestrul precedent (sistem VOES) de către persoanele impozabile stabilite în UE, dar în alt stat membru decât statul membru de consum care prestează servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifiziune şi televiziune. Reglementare: C.F. art. 315 alin. (6)

 PÂNĂ MARŢI, 25 OCTOMBRIE 2016, INCLUSIV:

Depunerea Declaraţiei 097 „Notificare privind aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare” de către persoanele impozabile înscrise în ,,Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, a căror perioadă fiscală este luna şi care au depăşit cifra de afaceri de 2.250.000 lei în luna septembrie 2016, sau de către persoanele care doresc, prin opţiune, să iasă din sistemul TVA la încasare. Reglementare: O.P.A.N.A.F. nr. 3884/2013;

Depunerea Declaraţiei 100 „Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”, cu termen lunar/trimestrial, pentru obligaţiile bugetului de stat aferente lunii septembrie 2016 sau trimestrului III 2016 şi plata acestor obligaţii. Reglementare: O.P.A.N.A.F. nr. 1950/2012;

Depunerea Declaraţiei 104 „Declaraţia privind distribuirea între asociaţi a veniturilor şi cheltuielilor”, pentru asocierile fără personalitate juridică constituite între contribuabili (persoane juridice străine cu persoane fizice nerezidente pentru activităţi din România; persoane fizice rezidente asociate cu persoane fizice române pentru activităţi din România şi străinătate), pentru trimestrul III 2016. Reglementare: OPANAF nr. 1950/2012;

Depunerea Declaraţiei 112 „Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, cu termen lunar/trimestrial, pentru obligaţiile aferente lunii septembrie 2016 sau trimestrului III 2016 şi plata acestor obligaţii. Reglementare: O.M.F.P. 1045/2012;

Depunerea Declaraţiei 224 „Declaraţia privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România” – pentru obligaţiile bugetului de stat aferente lunii septembrie 2016. Reglementare: OPANAF nr. 52/2012;

Depunerea Declaraţiei 300 „Decontul de taxă pe valoarea adăugată”, cu termen lunar sau trimestrial, pentru obligaţiile bugetului de stat aferente lunii septembrie 2016 sau trimestrului III 2016 şi plata acestora. Reglementare: art. 323 din noul Cod fiscal (Legea 227/2015); OPANAF nr. 588/2016; Atenţie! Decontul se depune şi de contribuabilii care au solicitat scoaterea din evidenţă ca plătitor de TVA conform art. 310 alin. (7) din noul Cod Fiscal până la 10 septembrie 2016;

Depunerea Declaraţiei 301 „Decontul special de taxă pe valoarea adăugată”, de către contribuabilii înregistraţi în scopuri de TVA, conform art. 317 din noul Cod Fiscal şi care au efectuat: achiziţii intracomunitare în luna precedentă, achiziţii intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform noului Cod fiscal, contribuabilii care au efectuat achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA, precum şi pentru contribuabilii neînregistraţi şi care nu au obligaţia înregistrării, care au efectuat achiziţii intracomunitare de mijloace de transport noi sau produse accizabile. Reglementare: art. 324 din noul Cod fiscal (Legea 227/2015); O.P.A.N.A.F. nr. 592/2016;

Depunerea Declaraţiei 307 „Declaraţie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adăugată”, depune de către:

  • persoana impozabilă beneficiară a transferului de active prevăzut la art. 270 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de succesor al cedentului în ceea ce priveşte ajustarea dreptului de deducere, dacă nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal şi nici nu se înregistrează în scopuri de TVA ca urmare a transferului;
  • locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achiziţionate printr-un contract de leasing, dacă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc după scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului în baza prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal;
  • persoana impozabilă pentru care înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e) sau lit. g) din Codul fiscal, care nu a efectuat ajustările de taxă conform reglementărilor legale din Codul fiscal în ultimul decont depus înaintea scoaterii din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA sau care a efectuat ajustări incorecte. Reglementare: art. 324 din noul Cod Fiscal; OPANAF nr. 793/2016;

Depunerea Declaraţiei 311 „Declaraţia privind taxa pe valoarea adăugată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153, alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal”, de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153, alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal, pentru declararea şi plata TVA aferentă: livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate şi/sau achiziţiilor de bunuri şi/sau de servicii efectuate ulterior anulării codului de înregistrare în scopuri de TVA. Reglementare: O.P.A.N.A.F. nr. 795/2016;

Depunerea Declaraţiei 390 VIES „Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare” pentru obligaţiile de declarare aferente operaţiunilor desfăşurate în luna septembrie 2016. Reglementare: OPANAF nr. 591/2016;

Efectuarea plăţii anticipate privind impozitul pe profit, aferentă trim. III 2016, de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate. Reglementare: C.F. art. 34 alin. (8).

Plata impozitului pe veniturile din activităţi agricole, prima tranşă de 50%, conform deciziei de impunere emise de organul fiscal.

Plata primei rate de 50% a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate pentru veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit.

PÂNĂ LUNI, 31 OCTOMBRIE 2016, INCLUSIV:

Depunerea Declaraţiei 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional”, pentru luna septembrie 2016, respectiv trimestrul III 2016, de către plătitorii de TVA cu perioada fiscală luna calendaristică, respectiv trimestrul calendaristic, pe noul format reglementat de O.P.A.N.A.F. nr. 3769/2015 (se vor completa doar cartuşele A-C).

 Precizare importantă: Obligaţiile declarative şi de plată prezentate în acest calendar fiscal se referă la cele mai frecvente sarcini fiscale întâlnite în practica fiscală şi a contribuabililor, având un caracter orientativ. Prin urmare, materialul nu are caracter exhaustiv cu privire la problematica declarării fiscale, plăţii sau diverselor alte notificări impuse de legislaţie, putând exista, în funcţie de situaţia concretă a fiecărui contribuabil, şi alte sarcini fiscale ale acestuia.

sursa: ANAF

ECONOMIE

Noi reglementări privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 344 din 12 aprilie 2024 a fost publicat OPANAF nr. 665/2024 pentru modificarea unor ordine ale președintelui ANAF privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a  îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, precum și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii a fost necesară reorganizarea activității de administrare a contribuabililor. Una dintre acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii. În acest sens, au fost aprobate două ordine:  OPANAF nr. 1721/2021 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili; ▪ OPANAF nr. 3610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii.

În cadrul agenției s-a realizat o analiză privind activitatea fiscală a contribuabililor mari, din perspectiva identificării cât mai corecte a eșantionului  agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală. Astfel, în urma acestei analize s-a constatat necesitatea diminuării numărului de mari contribuabili, în funcție de criteriul de bază agregat, raportat la ponderea acestora în veniturile bugetare declarate.

În acest context, prin noul act normativ se reglementează predarea de la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili către administrațiile județene ale finanțelor publice, respectiv către Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București, a unui număr de 1000 de contribuabili, având în vedere criteriul de bază agregat. Aferent acestor contribuabili, există 64 de contribuabili selectați în baza criteriului de grup fiscal unic. 

Drept urmare, numărul de contribuabili ce nu se vor mai afla în administrarea Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, începând cu data de 1 iulie 2024, este de 1064, din care Administrațiile județene ale finanțelor publice vor primi în administrare un număr de 676 contribuabili mijlocii, iar Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București va primi 388 contribuabili mijlocii.

Sumele declarate în anul 2022 de către contribuabilii ce se află în administrarea DGAMC începând cu 1 ianuarie 2024, reprezintă 51,22% din sumele declarate la nivel național. „Totuși, cei mai mari 1424 de mari contribuabili dețin o pondere de 46,42% din sumele declarate la nivel național, iar cei 1064 care nu vor mai avea calitatea de mare contribuabil reprezintă doar 4,8% din aceste sume. În acest context, cei 1064 contribuabili ce nu vor mai avea calitatea de mare contribuabil au o pondere redusă a sumelor declarate bugetului general consolidat. Eliminarea acestor contribuabili din categoria marilor contribuabili permite DGAMC să își orienteze eforturile pentru  susținerea categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal, oferind acestora servicii publice de o înată calitate. Nu trebuie neglijată nici reducerea sarcinilor ce revin contribuabililor, în sensul în care pentru cei 676 de contribuabili ce vor fi adminstrați drept contribuabili mijlocii, deplasarea la sediul organului fiscal (Administrațiile județene ale finanțelor publice) este mai facilă decât deplasarea acestora la sediul DGAMC din București”, menționează ANAF în Referatul de aprobare.

Diminuarea pachetului de mari contribuabil de la data de 1 iulie 2024 cu 1064 de societăți presupune majorarea corespunzătoare a numărului de contribuabili mijlocii ce vor fi administrați cu aceeași dată, de la maximum 20.000 contribuabili mijlocii la maximum 25.000 contribuabili mijlocii, astfel că se impune și modificarea OPANAF nr. 3610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

APIA: Sprijin financiar în valoare de peste 51 milioane lei pentru crescătorii de bovine

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin Centrele Județene, efectuează plata aferentă ajutorului de stat în sectorul bovinelor de carne și al bubalinelor, aprobat de Guvern sub formă de grant în valoare de 100 euro/cap de animal.

Potrivit unui comunicat al instituției, suma plătită este în valoare de 51.027.656 lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), pentru un număr de 3.945 beneficiari care au accesat această formă de ajutor de stat și un efectiv de 103.433 capete bovine de carne și bubaline.

Grantul se acordă beneficiarilor cererilor de plată depuse și aprobate în baza OG nr.13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectorul bovinelor de carne și al bubalinelor, în contextul crizei provocate de războiul din Ucraina.

Continuare

ECONOMIE

InvestEU și FEI sprijină investițiile agroalimentare durabile

Radio CECCAR FM

Fondul European de Investiții (FEI), susținut de Programul InvestEU, se angajează să acorde 40 milioane euro unui fond de investiții gestionat de Inoks Capital pentru sisteme alimentare durabile, inclusiv în România, a anunțat Comisia Europeană, citată de Agerpres. Obiectivul fondului este de a ajunge la o dimensiune țintă între 150 milioane euro și 300 milioane euro.

Acesta vizează consumul și producția alimentară durabilă, în special în statele membre ale UE din est și sud, inclusiv România, Bulgaria, Croația, Cehia, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia și Spania. Fondul sprijină IMM-urile și micile întreprinderi din sectoarele agricol și alimentar. Companiile beneficiare vor viza aceste obiective de-a lungul întregului lanț valoric agroalimentar (agri-food), de la aprovizionare, producție și logistică la procesare, distribuție și reutilizarea deșeurilor.

„Programul InvestEU sprijină investițiile în întreaga Europă care vor stimula tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon și mai durabilă. Mă bucur că acordul de astăzi va canaliza finanțarea către IMM-uri și micile întreprinderi, în sprijinul acestor obiective ale UE. Acesta este un exemplu foarte bun al modului în care InvestEU ajută afacerile mici și mijlocii să facă Europa mai verde și mai echitabilă, contribuind în același timp la creșterea durabilă și la securitatea alimentară”, a afirmat comisarul pentru economie, Paolo Gentiloni.

Programul InvestEU oferă Uniunii Europene finanțare crucială pe termen lung, valorificând fonduri private și publice substanțiale pentru a sprijini o redresare durabilă. De asemenea, ajută la mobilizarea de investiții private pentru prioritățile de politică ale UE, precum Pactul verde european și tranziția digitală.

Programul are trei componente: Fondul InvestEU, Platforma de consiliere InvestEU și Portalul InvestEU.

Fondul InvestEU este implementat prin intermediul unor parteneri financiari care vor investi în proiecte folosind garanția UE de 26,2 miliarde euro. Întreaga garanție bugetară va susține proiectele de investiții ale partenerilor de implementare, le va crește capacitatea de suportare a riscurilor și, astfel, va mobiliza investiții suplimentare de cel puțin 372 miliarde euro.

Continuare

Trending